måndag, april 25, 2011

En ny nisch

En alldeles ny nisch i yrkeslivet har slagit upp sina portar för mig. Det hände sig några dagar före jul att jag fick ett telefonsamtal från en för mig totalt okänd person. Hon undrade om jag skulle kunna tänka mig att göra några program som intervjuare i tv-serien ”En bok, en författare” för Utbildningsradion?

Jag tror att jag hade svarat ja innan frågan var färdigställd. Man ska ju inte tänka efter i onödan … och nu för tiden försöker jag leva efter principen att det jag vill göra, det kan jag göra. Intalar mig att jag ska förhålla mig till livet som om jag vore född på 70-talet, en generation som innehåller massor av individer som aldrig drar sig för att marknadsföra sig själva, oavsett omständigheterna.

”En bok, en författare” är en programserie med två personer som sitter i var sin fåtölj och samtalar om en, oftast nyutkommen, faktabok. Produktionen är omfattande, intervjuarna många och av vitt skilda slag, liksom ämnena. Publiken är onödigt liten, serien okänd. Marknadsföring tycker sig UR inte ha råd med, så det är helt normalt om du aldrig hört talas om programmet (som sänts i över 200 avsnitt!)

Min allra första samtalspartner blev dokumentärfilmaren, upptäckaren, journalisten och författaren Lasse Berg. Hans bok heter ”Skymningssång i Kalahari”, en uppföljare till ”Gryning i Kalahari” som kom för fem år sedan och blev en succé både försäljningsmässigt och i recensionerna. Föga förvånande såldes förstaupplagan av ”Skymningssång” slut på ungefär en vecka, efter välvillig anmälan i ett antal tidningar!

Lasse visade sig vara en man sprängfylld av energi och entusiasm, ivrig att berätta om sina tankar kring människans utveckling från urtid till i dag. Du kan se och höra programmet om du klickar på den här länken!

Nästa visit i tv-studion avlade jag tillsammans med Thomas Böhm, psykoanalytiker med frågespalt i tidningen M. Så om du funderar på hur man hanterar nya familjebildningar, hur det är att bli äldre i otakt med gubben eller något annat åt det hållet – klicka här! Boken heter ”Kärlek, gränser och andra möjligheter”.

Edna Alsterlund levde med Ingemar”Ingo” Johansson i många år och blev hans med-drabbade när han fick Alzheimers, en sjukdom som inte har någon bot och som ofta också kallas för "de anhörigas sjukdom". ”Den längsta ronden” är boken hon själv skulle ha velat läsa när hon stod inför faktum – och inte visste alls vad som väntade eller hur hon skulle hantera den nya situationen. Här kan du höra henne dela med sig av sina erfarenheter.

Och just på Annandag Påsk sänds det program som för ovanlighetens skull handlar om en död, men ändå STOR och på sitt sätt levande, författare: Gustaf Fröding.
Lars Löfgren, tidigare chef för bl a Dramaten och Nordiska museet, har läst in ett 20-tal Fröding-dikter och har en eget ”dialog” med Gustaf. Det blev talskivan ”Det var dans bort i vägen”. I ”En bok, en författare” är Fröding huvudpersonen, men Lars Löfgren den som får föra hans talan. Bl a tar han bort stämpeln som "sjuk" på Fröding, som var – åtminstone enligt Löfgren – en synnerligen frisk person.

Måndag klockan 19 och klockan 24 sänds det, med en repris kl 9 på tisdag morgon. Det blir både samtal och recitation, på såväl ”rikssvenska” som på ”mål”!
Vi är ju två (eller ska man säga tre?) värmlänningar i studion ...

Copyright Klimakteriehäxan

Alla program i serien finns på UR Play ett halvår efter första sändningen. Det lönar sig att botanisera!

4 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Jag kommer absolut att titta på programmen, åtminstone de två första. Både Berg och Böhm är skribenter som jag uppskattar.

    SvaraRadera
  2. Menar du att det här jag såg i kväll, mycket trevligt och lagom tempo, inte är det första? Eller har ni spelat in det i annan ordning? För de här vill jag förstås se.

    Du gjorde det jättebra!

    SvaraRadera
  3. Ingela, hoppas du hittar nåt matnyttigt!
    Bloggblad, (tack!), det här var det fjärde som sändes. Ligger länkar till alla i texten. Finns ett par i burken också, och så hinner jag kanske spela in nåt mer innan det är sommar.

    SvaraRadera