torsdag, oktober 14, 2010

Släpp mobilen i bilen!

Det är inte särskilt coolt att ropa på förbud, det har jag fattat.
Men jag är beredd att inte bara ropa utan helt enkelt gallskrika på ett: förbjud folk att prata i mobil samtidigt som de framför ett fordon i trafik!

I morse klev jag på en buss på Skeppsbron här i Stockholm. Chauffören ägnade inte oss som klev på eller våra biljetter en blick. Han talade i telefon. När jag klev av, en dryg kvart senare, pågick fortfarande samma samtal, som tur var på ett språk jag inte begrep - för hade jag till råga på allt förstått det förmodligen helt oviktiga och vardagliga pratet hade jag blivit ännu mer irriterad.
Jag vill helt enkelt inte att den buss jag åker med framförs av en person som så uppenbart ägnar sig åt annat.

Första gången jag såg en människa cykla och prata i mobil skakade jag bara misstroget på huvudet: vad tänker karln på?
Sedan tog det inte lång tid innan jag ser en tjej med en hand på styret, mobilen i den andra. Vad hon gör? Sms:ar! Med blicken på mobilen! Medan bilar, bussar och andra cyklister svischar runt henne och gångtrafikanter slänger sig ur vägen. För hon på cykeln ser ju inget. Och det där med kvinnors simultanförmåga, det ger jag inte ett vitten för i sammanhanget.

Taxichaufförer brukar i allmänhet vara väldigt korta när någon ringer och det finns passagerare i bilen. "Jag ringer dig snart" brukar det heta. Känns bättre också för oss i baksätet.
Men faktum kvarstår: folk ringer och sms:ar som galna, som om trafik inte gäller någon annan, som om hela världen kan gira för den som inte ser något annat än sin lilla älskade mobil.

Det är lag mot mobilanvändning bakom ratten i en massa länder, dryga böter blir det, till och med indraget körkort ibland.
Rätt åt dem.
Men mig har de hunnit skrämma upp ordentligt redan.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Folk är helt galna, hur svårt kan det vara att använda handsfree..

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än instämma i dina kloka ord.

    SvaraRadera
  3. Jag kör bil ut till min "på-landet-skola" 2 ggr i veckan, och det är så vansinnigt många som jag ser pratar i telefon. (Inte för att så många kör den vägen - men det är mer regel än undantag att de har en telefon vid örat.)

    Enligt en väninna som forskar i detta på VTI, är det ännu sämre att ha handsfree, för då TROR man att man är uppmärksam på trafiken, vilket man inte är eftersom tankarna är mer på samtalet. Den som håller telefonen vid örat är åtminstone medveten om att den gör två saker samtidigt.
    Att prata med en person bredvid är nåt helt annat, då tystnar den personen automatiskt om det kör ihop sig i en korsning eller så.

    SvaraRadera
  4. Vi kan skrika i kör? Jag har blivit ordentligt skrämd ett par gånger och tycker verkligen att det är på tiden med en lag.

    SvaraRadera