måndag, augusti 23, 2010

Pippi på fåglar 48 vill nog flyga ...

Visst ser det ut som om den vill lämna sin hårda omgivning av glas och flyga ut i världen, in bland träden, upp mot himlen, ända till molnen?

Än en gång har en pippi hittat hem till mig, den här gången graverad på ett dricksglas. Ja, i själva verket handlar det om tre fåglar på tre glas.
Jag såg dem för första gången på en loppisbod i Barndomslandet redan tidigt på försommaren. Men avstod från att köpa - jag behövde ju verkligen inte fler glas, naturligtvis!

Fast jag glömde dem inte. Lika fastetsade som de är i glasmassan, lika fast inpräglade var de i mitt minne.
Så flera månader senare var loppisboden öppen igen, just när jag var i trakten. Och jag kan inte hymla med saken: det var fågelglasen som drog mig in. Övertygad om att de inte kunde finnas kvar, någon måste ju ha köpt dem - men man kan ju aldrig veta ...?
De stod orörda på samma hylla.

Det blev affär, efter viss prutning - jag anser att jag fyndade, eftersom jag samtidigt hittade två keramikvaser/krukor av välkända drejare och betalade en struntsumma för alltihop.
Men det var fåglarna som var, och är, bäst.
Jag har förstås inte en aning om glasens ursprung, men vad gör det. De ligger fint i handen, kan användas till massor av drycker. Och fåglarna gör skillnaden. I alla fall för den som har pippi på just fåglar! Vilket jag inte tänkte på förrän jag var hemma igen, med mina loppisfynd.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Det är jättefint, jag älskar glas.Har massor, men inga speciellt vackra. Ska vara de som vi fick i lysningspresent Swedish crystal från Skruf. Små fina men svåra att dricka ur, de som är smala.Och jag som inte dricker längre, vad gör jag med alla glasen tro ?

    Kram och hej från Mi

    SvaraRadera
  2. Ja men vatten dricker du väl??? Inte måste man prompt ha vin i vinglas, speciella ölglas? Mjölk går jättebra både med och utan fot, finkristall eller enklaste Ikea! Det är känslan i handen och formen som ögat ser som räknas mest! (tycker jag alltså)

    SvaraRadera
  3. De var jättefina. Förstår att du föll för dem.

    SvaraRadera
  4. Anonym2:05 em

    Hur fina som helst!
    Och naglarna var ochså väldigt fina.

    Kulsprutan

    SvaraRadera