tisdag, juli 13, 2010

Lurad av snålheten – igen

Jag visste ju om det. Och det fanns biljetter kvar när jag såg annonsen. Har dessutom alltid gillat honom, köpt flera av hans skivor. Ändå slog jag inte till. Det verkade dyrt.
Hur korkat det beslutet var inser jag när jag ser morgontidningarnas recensioner. ”Förhäxad sitter man” skriver Svenska Dagbladets kritiker och rundar av med att han ”gör så att tiden flyger sin väg”.

Dagens Nyheter slår fast att konserten är ”rent fantastisk” redan i rubriken, och konstaterar att ”den stora publiken sitter andäktigt tyst under låtarna”.
Själv satt jag här hemma. Fast jag kunde ha varit på Cirkus och njutit av Kris Kristofferson. Tänk att höra "Me and Bobby McGee" live! Eller "Sunday Mornin' Comin' Down", jag gråter nästan vid blotta tanken!

Vem vet om jag någonsin får chansen igen – han har fyllt 74 och lär väl inte bli yngre, han heller. Kanske vill han aldrig mer dra ut på turné med sin musikskatt. I går kväll hann han med ett trettiotal låtar, alla skapade av honom själv och de flesta "enastående välskrivna" (SvD igen).
Jo för all del, de där hundralapparna biljetten skulle ha kostat mig, de har jag ju kvar.
Men nog var det snålheten som bedrog visheten. Ännu en gång.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym10:08 fm

    Och jag hade gärna gått med dig på konserten!
    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Cohen, kanske sista gången. Tänkte gå men sommaren kom emellan. Dumt av mig.

    SvaraRadera
  3. Cohen hade jag också gärna gått på. Men icke.
    Och nu är Marianne Faithful i faggorna - fast hon är bara en låt för mej: Ballad of Lucy Jordan.

    SvaraRadera
  4. jag tror du menade Leonard Cohen, såg honom med mina tanter förra året, räcker för i år också.

    SvaraRadera
  5. Det finns gränser för min del ;)
    Över 1000 lappen är långt över vad jag tycker att jag kan betala för konsert så därför kommer jag förmodligen aldrig få se Paul Simon igen eller Simon and Garfunkel. Det är tråkigt, men jag har accepterat att det så. Lite irriterad är jag ändå på Paul Simon som har mage att kränga så dyra konsertbiljetter.

    SvaraRadera
  6. Hannele - jag menade definitivt Leonard och det är jag säker på att Bruno oxå gjorde! Måste ha varit kul att ha upplevt honom!
    Sara - Kris K tror jag kostade 750 som mest. Simon & Garfunkel såg jag faktiskt i Globen för några år sedan, häftigt var det - och under 1000-lappen, definitivt!

    SvaraRadera