måndag, april 12, 2010

Pippi på fåglar 43 - en riktig kändis

När turen har kommit till den fyrtiotredje fågeln i min omedvetet hopkomna pippisamling kommer jag till plötslig insikt om, att det jag betraktat som en udda och kul liten väska är en betydligt "finare" pippi än jag förstått.

Det finns ett namn i den där väskan, designern bakom verket. Cora Jacobs står det, och "Made in the Philippines". Något får mig att googla och - har man sett på maken! Cora började sin bana som brottmålsadvokat men började göra väskor och det har hon numera gjort i trettio år (jag misstänker att min väska tillhör en av hennes tidigare kollektioner). Vi som har köpt hennes skapelser är spridda över världen. Elizabeth Taylor, Kim Basinger och drottning Silvia hör till dem, så man får väl säga att jag är i relativt gott sällskap.

Under förra våren tillägnades Cora Jacobs en alldeles egen utställning på ett museum jag verkligen får lust att besöka: handväskmuséet i Amsterdam. Eftersom hon gjort väskor åt några av de finaste modehusen i Paris, som Dior, Yves St Laurent och Givenchy, platsar hon naturligtvis där. Det lär ha varit Monacos prinsessa Stephanie som fick ögonen på de originella accessoarerna och gjorde så att Cora Jacobs hamnade hos Christian Dior.

Att hennes väskor lyfts fram beror också på att hon är en föregångare när det gäller att använda nya material. Min fågelväska - är det en tukan som pryder den? - har fått sitt mönster i vad som ser ut som flätade fibrer av bast. Ett par fält verkar vara skinn, även om själva väskan är i konstmaterial.

Cora Jacobs’ väskor kallas numera "ecological chic", visar det sig. Hon är konsekvent miljövänlig i sitt bruk av lokala filippinska resurser: palmfibrer, bambu, jute, canvas, sockerrör, snäckskal, och en och annan skinnbit. Extra fiffigt tänkt är användandet av vattenhyacint, för den växten är ett hot mot omvärlden på helt egen hand, eftersom den växer ofantligt snabbt och kväver allt annat liv i vattnet.
Kombinationen av material, mönster och hantverk gör resultatet lyckat. Och när det gäller mönstren återkommer min tukan, bland andra exotiska motiv.

Idag framstår Cora Jacobs som en sann filantrop. Hon har gjort mängder av kvinnor på Filippinerna självförsörjande genom att få dem att sy handväskor, och hon har bildat ett särskilt företag (La Cora Creatives) för att stötta filippinskt hantverk. Idag arbetar också en av hennes döttrar, Pinky, i företaget och formger egna modeller.

Jag har helt enkelt en väska som är en riktig kändis i handväskornas släkte. Vilken tur då att jag sparat den i många år! Den är inte alls sliten även om den tappat axelremmen den hade när jag köpte den, men nu när jag vet hur "fin" den är tror jag det är läge att köpa en liten kedja och börja använda min pippiväska på nytt. Kan ju bli ett riktigt "conversation piece", nu när jag stiftat bekantskap med Cora Jacobs!

Copyright Klimakteriehäxan

Porträttet på Cora Jacobs kommer från en presentation av henne på företagets hemsida.

5 kommentarer:

  1. God Morgon!
    Ja du har "pippi" Men är tydligen i gott sällskap;) Nu fick jag också lära känna en fantastisk kvinna. Ja så lite man vet. Skulle inte heller trott att det var en sån dyrgrip, Fast jag tycker att den är ?"hipp"? "camp". Ja det kan man nog säga. Tycker verkligen du ska använda den och brilliera med vad du vet. Du kommer att få komplimanger och frågor. Min syster som är 10 år yngre än mig skulle verkligen ha gillat den. Hon är samlare på just liknande, märkliga saker, från porslin till möbler, m.m som är annorlunda. Önskar dig en Solig dag. Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den ju också, förstås. Dock är jag inte alls övertygad om att den är en dyrgrip, men det gör absolut ingenting!

    SvaraRadera
  3. Så trevligt att läsa det du fått fram om Cora Jacobs. Jag har fått en av henne designad väska och var nyfiken på vem som står bakom namnet. Nu vet jag. Tack!

    SvaraRadera