söndag, april 25, 2010

Dagens predikotext

Ibland hör jag hur jag förvandlas till predikare. Rollen är inte riktigt naturlig för mig, men jag hamnar där ändå. Och nästan utan undantag är anledningen att jag just – eller i alla fall någon gång – läst en bok som fascinerat mig så att jag menar att ALLA borde läsa just den boken.

Detta trots att jag är väl medveten om att smaken är lika delad som baken också när det gäller litteratur, att den som älskar scifi och fantasy kanske aldrig kan fösas in i fållan där Amado och Vargas Llosa finns, aldrig kan dras med i ett familjedrama från 1800-talet eller ens dra på smilbandet åt en humoristisk nordisk granne som Erlend Loe eller (en tidig) Paasilinna. Ännu svårare kan det vara att förklara varför ”Den mystiska händelsen med hunden om natten” (av Mark Haddon) blir så omvälvande genom sin blick in i en autistisk människa. Och hur många gånger ska jag höra mig själv säga: Du måste läsa ”Drömmar vid havet” av Björn Larsson?!
Nu är jag där igen.

Om det var slumpen eller något fint pris som gjorde att jag en gång läste ”En halv gul sol” (Half of a Yellow Sun) av Chimamanda Ngozi Adichie minns jag inte. Men att denna unga kvinna från Nigeria lyckades få mig engagerad i Biafra-konflikten så långt efteråt gjorde mig intresserad av att se vad hon mer åstadkommit. I veckan har jag precis avslutat hennes novellsamling ”The Thing Around Your Neck” och lagt ihop boken med en förunderlig känsla av att ha gjort en resa. Resan har gått både till och från Nigeria, till storstaden Lagos och byar på landsbygden där traditionerna stått emot moderniteterna. Färden har tagit mig med till invandrarkvarter i USA, till minoritetsproblem, till överklassens finrum, texten har ställt frågor, kloka frågor, om integritet kontra integration.

Nu är ”Purple Hibiscus” på väg till mig, Chimamandas debut. Jag hoppas och tror på ännu en afrikansk resa. Den kommer också på svenska snart, som ”Lila hibiskus”.
Läs henne du också!
Därmed är det slut på dagens predikotext.
Det är ju trots allt söndag ...

Copyright Klimakteriehäxan

"The Thing Around Your Neck" ISBN 978-0-00-730621-3

4 kommentarer:

  1. Jag älskar hennes böcker! Har läst alla tre du nämner och så har jag sett att det finns två till (Transition to glory och
    Women here drive buses) kanske fler men de finns inte i Sverige, Amazon har dem har jag för mig. :)

    SvaraRadera
  2. Anonym11:47 fm

    Tack för ISBN-nummer. Det är så praktiskt att ha när man beställer en bok. Det ska jag göra med den här eftersom det mesta du rekommenderar brukar vara mycket läsvärt.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Anonym11:53 fm

    Tack för ISBN-numret. Boken är redan beställd eftersom nästan allt du rekommenderar är mycket läsvärt.
    Så åtminstone en lyssnade på din predikan :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Tycker det är så trevligt, när du kommer med bokförslag. Jag ska lägga henne på minnet, ja det i mobilen:) Läser med glädje såna skildringar:)
    Kram

    SvaraRadera