onsdag, februari 03, 2010

Nej, Victoria Beckham har inte liktornar!

Victoria Beckham, även känd som Posh i Spice Girls, och jag kan tyckas vara ganska olika.
Ja, jag måste väl rent av hålla med om det. Jag har ju haft tillfälle att kolla in henne på hur många tidningsbilder som helst, i något tv-program och dessutom faktiskt sett henne live, i två historiska föreställningar: kryddflickornas allra sista framträdande i sin ursprungskonstellation i Globen, och sedan ”the big event” i O2-arenan i London när gänget gjorde en s k återförening.

Men om man tänker efter lite mer noggrant finns likheterna där. Jag sjunger exempelvis inte heller speciellt bra. Och så är fru Beckham precis som jag förtjust i skor. Fast hennes brukar ha femton centimeters klackar, eller ingen klack alls (ni såg säkert de där som bara lät henne gå på tå?!), enorma platåsulor, snörning upp till knäna eller andra påfund som inte kan kallas gåvänliga. Dessutom ligger hennes skor i en helt annan prisklass än mina.

Så idag hittade jag ännu en gemensam nämnare.
Och det tack vare, hör och häpna, en liten artikel med åtföljande bild i en av våra vanligaste kvällstidningar, en text som fortsatte spinna på skotemat. På dagens bild har Posh gått över till sandaler. Tånaglarna är prydligt lackade, av skorna syns bara en smal (fast naturligtvis svindyr) rem.
Men, står det i tidningen, stjärnan kan nu inte ha annat än öppna skor på grund av sina liktornar.

Låt oss nu slå fast en sak: Victoria Beckham lider inte av liktornar, lika lite som jag gör det (hoppsan, lika där också!). Och hennes liktornar ska inte opereras, även om kvällstidningsreportern tror att kirurgi är enda botemedlet mot sådana i de fall de förekommer. Det finns liktornsplåster och andra medel receptfritt på apoteket, det lär hjälpa mot en i och för sig säkert irriterande men ändå inte särskilt allvarlig åkomma.

Victoria har drabbats av det ack så vanliga och tämligen besvärliga hallux valgus-fenomenet. Det måste förvisso en kirurg ta sig an. Och inte nog med att vi fått samma åkomma hon och jag, vi har till och med fått problem med samma – vänster – fot.

Så snart blir det nog operation med tillhörande sjukskrivning och order om stillasittande. Jag kan i alla fall ge Posh ett tröstens ord: det blir bättre sedan. Mycket bättre.
Fast kanske blir hon, som jag, tvungen att köpa nya skor.
Men det kan ju på sätt och vis betraktas som en positiv bieffekt, oss skovänner emellan …

Copyright Klimakteriehäxan

Kolla in bilden här om du vill!
Och om du klickar på etiketten "hallux valgus" här nedanför får du veta ganska mycket mer om mina erfarenheter - kanske är du också en av de drabbade?

6 kommentarer:

  1. Jodu, jag har skrivit många operationsberättelser där man opererat hallux valgus, nästan så jag skulle klara att operera själv.

    SvaraRadera
  2. Japp, den åkomman känner man till. Här är det höger som är värst. Mina har faktiskt värkt ut själva. De finns kvar och irriterar men värker inte längre. Då blir det rätt OK. Att jag inte längre kan gå i högklackat får jag skylla på fibron. Jag var och klämde och kände på lite högklackat idag och sörjde en skvätt över att jag aldrig mer kan ha det. Det är något speciellt med skor och handväskor.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag hann bara ha tåsmala skor nån enda säsong innan modet med fyrkantiga kom (vilket jag var lessen för, jag hade ju drömt om spetsiga med höga klackar... inte om breda kärringskor!)

    Men tack vare det har jag klarat mig. Sen när det blev modernt med riktigt smala igen, kunde jag inte ha det eftersom mina fötter blivit stabilt fyrkantiga. Och platta.

    Så skönt att slippa några såna där onödiga åkommor... jag har nog med dem som min kropp tycker är nödiga...

    SvaraRadera
  4. Anonym3:28 em

    Glöm inte Birgitta Andersson´s välförtjänta succé med de kloka orden i sången om hur man bör tycka om/älska/sköta om sina fötter.
    Förutom planeten själv är dom ju plattformen vi står på. Bekvämt helst då, om jag får välja.
    Hallus vulgus låter hemskt ont.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Faktum är att man kan inte alls bara skylla på skorna när man får hallux valgus, det har jag från experthåll. Men det är klart - har man anlagen (det är åtminstone delvis ärftligt) blir det väl påskyndat av för trånga skor med höga klackar.
    Kulsprutan, Birgitta Anderssons "hit" har jag citerat i en tidigare fot-blogg!
    Och visst heter väl liktorn "corn" på engelska???

    SvaraRadera
  6. Anonym11:40 fm

    Yes, that is correct och dom gör också ont.

    Kulsprutan

    SvaraRadera