måndag, december 28, 2009

Julnatt med variationer

Tror aldrig att jag hört ”O helga natt” sjungas så evinnerligt många gånger någon jul tidigare. Men i år har Adams julsång funnits med överallt – ja, ni vet ju att han heter a-DA-m, han var fransman, Adolphe, så det är faktiskt inte så att Adam sjöng den redan för Eva i Paradiset ...

Det är ingen enkel låt att ta sig igenom, det vet alla som har försökt. Tommy Körberg gör det på en gammal julskiva, värd att lyssna på. Peter Jöback gjorde den förstås i sin julshow, Karl-Magnus Fredriksson tog i för kungen med familj i Slottskyrkan, den har gått i mängder av andra versioner i radio och tv. Lite trött på den är jag vid det här laget, det måste erkännas.

Men så stöter jag ihop med en musikaliskt bevandrad människa som själv framfört den i en julaftonskonsert. Vi enas om att texten är knepig, vilket ofta händer med gamla sånger som nya röster framför, utan att förstå orden – ”tryggarekan” är ett exempel, ”kring jord som soln förlät”, ”huld med din maning” och ”signade lågors vakt” är tre uttryck ur Luciasången som lika gärna skulle kunna vara fraser på en estnisk dialekt om man frågar lussande barn.

Nu får jag lära mig att i originaltexten till Adams julsång står det ”uti din slaf, du ser en älskad broder”.
Åhå – detta är skrivet framför allt för manliga sångare med preferenser för sitt eget kön när det kommer till sängen?!
Nej, riktigt så är det inte.
”Slav” stavades med ”f” förr i världen.

Fast moderna sångare sjunger oftast inte om slavar heller, de brukar välja en modern omskrivning: ”uti var man” blir det då, i den heligaste av nätter. En natt då slafen brukar kännas extra välkomnande efter all julstress, med eller utan en älskad broder i.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Trodde faktiskt till för något år sedan att den hette Aadams julsång och undrade hur de hade tänkt, adam hade ju ett visst försprång på Jesus.. Men så läste jag att det han fransosen som skrivit Adams julsång hette Adam i efternamn och då blev det med ens klarare :-)

    Min personliga favorit sångare när det kommer till Adams julsång är nog Tommy Körberg.

    SvaraRadera
  2. Anonym5:38 em

    Och jag nickar och instämmer helhjärtat - Tommy Körberg ska det va!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Anonym5:49 em

    ... själv har jag inte hört en julsång i år. Kanske därför jag tycker att det varit en bättre jul än på länge ;-)

    SvaraRadera
  4. Haha, den sista meningen fick du allt till!

    Med en son som går i musiklasserna i Nacka och själv körsångare blir det väääldigt mycket julsånger. Ständigt P2 på också. Men nu framåt nyår är jag litet trött på både "O helga natt" och andra - men bara litet. Så länge det inte blir för smörigt och sött kan man lyssna bra många gånger. O helga natt har ibland en tendens att bli rätt smetig och då är det inte roligt.

    SvaraRadera
  5. Här har vi helt enkelt Körbergs fan club. Han är bra på det mesta som ska sjungas. Kanske är han t o m bäst på O helga natt?!?

    SvaraRadera
  6. Det kom en ny slav på posten :)

    SvaraRadera
  7. Hannele - slavar får man väl aldrig för många av? :-D

    SvaraRadera