måndag, november 23, 2009

Pippi på fåglar 20

Första gången den slog larm kunde jag inte begripa vad det var som lät.
Men så småningom lokaliserade jag ljudet: det var blomfågeln! En pippi som ser till att ens krukväxter inte står och torkar i onödan.

Pippi står på två metallben som ska tryckas ner i den kruka man vill ha vätskekoll på. Ett litet batteri möjliggör kvittrandet när både växt och pippi får för torrt runt fötterna. Bara att rusa efter vattenkannan när det börjar låta, fast ljudet är inte på något vis obehagligt eller ilsket, men man hör det!

Alarmfågeln går att köpa på Designtorget. Jag har (förstås) fått min i present – kanske är detta en julklappsidé nu när den tiden faktiskt är här igen? En klapp till någon med lite lagom gröna fingrar! Experterna behöver naturligtvis aldrig påminnas när det är dags för vattning ...

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Hm, önskade blommor till ett helt öde fönster... hm, inte beroende på uttorkning antar jag - kanske av mig? Men, kanske skulle önska sig något sådant? Om man ens får någon julklapp? vem vet...
    Må så grankott...
    smart sak om inte annat - en i varje fönster... LITE mer koll om inte annat... eller varje rum? :P

    SvaraRadera
  2. Hihi, så många, den var söt :)

    SvaraRadera
  3. Det är trots allt svårt att hävda, att denna fågel är något varje människa behöver ... :-)

    SvaraRadera
  4. Anonym9:21 em

    Hehehehe.... hur många pippisar har du egentligen ;-) ?

    SvaraRadera
  5. Vet inte, faktïskt - hittar fler, hela tiden!!!!

    SvaraRadera
  6. Anonym2:49 em

    Pip-pip-pippi - en sån vill jag också ha!
    Men SÅ jag skulle skämmas om jag inte hörde....så då blir det väl dubbelt skäms om man inte sköter sina plantor...eller inte är hemma när det låter....
    Vid eftertanke vill jag nog inte ha - trots att den är jättefin att se på.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Anonym10:36 em

    Fick en sådan fågel av Brun o B.... för några år sedan .Den har nu tystnat.Men vet nu vad jag önskar till jul. Den blev satt i en blomma där den sjöng .Själv letade jag efter en fågel som skulle få återkomma till frihet. Då hade Brun koligt kan Du tro. Ha så bra med Dina fåglar. Har 6 hundar Valle Bus, Beduina,Cicila, Baby,Redaktören.Förari.

    SvaraRadera
  8. En såan skulle jag absolut behöva! Fast numera har jag knappt några levande växter längre inomhus....just p.g.a. att jag aldrig lär mej att de behöver vattnas regelbundet. Bättre går det i trädgården:)

    SvaraRadera