måndag, oktober 26, 2009

Pippi på fåglar 6

Byn heter Chinautla och det ligger inte alls långt från Guatemala City.
Chinautla är "el pueblo de las palomas", duvbyn. De handgjorda keramikduvorna i sina olika positioner är typisk folkkonst. Kostar heller inte särskilt mycket - eller gjorde det i alla fall inte när mina köptes.

Det var Elena, från början min sekreterare som snabbt blev min väninna och jättekompis, som visade vägen till duvorna, precis som hon guidade mig bland många andra lokala traditioner. Guatemala hade stort behov av fredssymboler, en gigantisk utrotning av ursprungsbefolkningen pågick, under blodiga former.

Kanske duvorna från Chinautla inte gjorde någon skillnad vad freden beträffade, men på något vis sprider de ett lugn omkring sig när man låter blicken fastna på dem. Jag har ett gäng mindre duvor också - den på bilden, en av fyra, är tolv centimeter mellan vingspetsarna - som kommer fram varje jul och hamnar i granen. Har man pippi på fåglar så har man.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Hej svejs!
    Härligt med fåglar och dina bilder är ljuvliga!

    Tänkte inte kommentera just dem, utan läste om din "nödkost" lite längre ner och ett annat tips till denna snabba köttfärs är att till färsen strimla vitkål - salt+peppar, hälla över lite soyagrädde och .....du har en "öppen kålpudding" - smaskigt vill jag lova!
    Hälsn.
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Den här fågeln var ju alldeles särskilt fin tycker jag....och vad exklusiva de är dina pippi-fåglar som kommer från olika hörn i världen!!

    SvaraRadera
  3. Visst är den fin :-D!
    Men inte exklusiv i meningen att den är värd en massa pengar. Tror att alla mina pippi-fåglar (jag hittar hela tiden nya, nu när jag tittar i mina gömmor) bara har värde för mig. Men affektionsvärde är gott nog.

    SvaraRadera
  4. Anonym9:54 em

    Åååå, vet du? Jag har också varit i Guatemala. Älskade det landet! Fåglarna är jättefina och underbart att det hade en pippi som valuta också.

    Btw. Här är en bild på Anki som sitter på datorn. Så söt är hon (och jag gillar Tandtrollet också ;-) )

    http://tinnitussans.blogspot.com/2008/10/ankis-nya-kompis-tandtrollet.html

    SvaraRadera