onsdag, maj 13, 2009

Stieg Larsson på franska

Att Stieg Larssons Millennium-trilogi är en superhit, det har inte undgått någon. Böckerna är sålda till mer än 30 länder, något inte så många författare kan drömma om. Men i få länder är succén så pyramidal som i Frankrike. Stieg Larsson har toppat försäljningslistorna med marginal - serien har sålts i cirka tre miljoner exemplar. Och nu är det dags för fransk premiär på filmen som bygger på den första boken. Jättepådrag överallt, i tidningar, i teve, på gatan.

Franska böcker har av tradition alltid sett urtråkiga ut, sett med svenska ögon. Inga grafiska designers har som i den anglosaxiska (och svenska) förlagsvärlden fått i uppdrag att locka bokköparnas blickar till sig, pärmarna har ofta varit mjuka, den förhärskande färgen beige, hur sorgesamt blått eller passionerad blodrött innehållet än har varit - se ett typiskt exempel här till höger!

Stieg Larssons böcker har i alla fall fått sitt eget utseende. Och allt fler franska nyutgåvor förses faktiskt numera med lite piggare omslag, det kunde jag konstatera med egna ögon i flera bokhandlar förra veckan.
Men på affischerna över hela Paris för den redan så rosade filmen är det Lisbeth Salanders ansikte - Noomi Rapaces - som gäller.

Biljettköerna ringlar med all säkerhet långa. Idag, onsdag, är premiärdagen. Filmen finns i 550 kopior, bara för franskt bruk! Publiksuccén sannolikt ett faktum, i Frankrike som här hemma. Fast jag har ännu inte kommit iväg ... men läst böckerna, det har jag i alla fall!
Nog hade man önskat att Stieg Larsson fått uppleva denna pyramidala framgång.


PS Om någon undrar om den franska boken i beige, så är den skriven av en mycket läsvärd författare: Annie Ernaux. Rekommenderas!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Vad synd det är att han själv inte fick uppleva den här succén!
    Jag är ju så fånig men jag blev så stolt när jag såg den första delen översatt till portugisiska här i Belo Horizonte före jul. Köpte raskt tre stycken och gav bort till vänner i julklapp. Nu väntar de bara på att nästa del ska komma.
    Blir man mera fosterländsk när man bor utomlands tro :)
    Må så gott!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Ja lite mer tror jag! men det måste väl vara lovligt?

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag längtar efter att kliva in i en fransk bokhandel igen! Har inte läst en rad av Stieg Larsson ännu och kan därför inte se filmen heller. Men del 1 väntar på nattduksbordet...

    SvaraRadera