fredag, mars 06, 2009

Jaså, är det så man gör?

Katarina Wennstam har haft stor framgång med sina böcker. Först etablerade hon sig i faktanischen, sedan kom romandebuten ”Smuts” (bra!) och i fjol tegelstenen ”Dödergök” (har inte läst, än i alla fall).

I senaste numret av tidningen Svensk Polis intervjuas hon om sina kriminalhistorier. Och då bjuder hon också på några råd till andra som vill komma loss vid tangentbordet och bli lyckade författare.

För det första kommer ett tips vi hört förut: Läs bra böcker av författare du beundrar.
Men sedan kommer ett förslag som åtminstone inte jag stött på tidigare. Så här låter det, i all enkelhet:
Precis innan du börjar skriva: läs en riktigt dålig bok för att bli sporrad och känna "det här kan jag bättre".

Jaså, är det man gör?
Underbart! Och kul! Och kaxigt!
Undrar bara vilka dåliga böcker Katarina valt att sporras av? Det avslöjar hon inte …

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Det kanske ligger något i det..:-)

    Jag kan bli fruktansvärt irriterad om jag läser en bok där storyn inte håller ihop, meningsuppbyggnaderna är åt fanders, upprepningar och en massa annat störande. Då kan jag också tänka att det där skulle jag göra bättre själv.....:-)

    SvaraRadera
  2. Håller med Cicki här ovanför. det händer att man läser något som man irriterar sig på och tänker just så att det där skulle jag kunna göra bättre.

    Du, jag såg en kommentar som du skrivit hos Humlan...de där små svarta fåglarna i strömmen med vitt på huvudet är Sothöns. Trevliga pippisar som vi har ute i skärgården också.

    SvaraRadera
  3. Jag läste alldeles nyss en totalsågning av Jehovasjäveln... och den tyckte jag var riktigt dåligt skriven. Rörig och slarvig. Där kan vi bättre både du och jag!

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart tips!

    SvaraRadera
  5. Anonym12:19 em

    Bra sporre - om man ska lära sig spela, lira, skriva eller vad som helst bättre är det klokt att grunda med det man irriterar sig på. Och ändra/förbättra.
    Men stackars de författare som blir taskigt översatta! Hur skyddar man sig mot den ordinvasionen?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  6. Lämnade hon ingen lista på "dåliga" böcker :)

    SvaraRadera