lördag, november 01, 2008

Att toppa en lista

Nu står det om mig i tidningen igen.
Jag är etta på listan.
Listan över den sorts människor man inte vill ha som sin granne.

Det visar sig, att i går var det Grannens Dag – ja, numera finns det ju en dag för snart sagt allting, om man undantar pedofiler och pyromaner och några andra mindre populära samhällsföreteelser.
Granndagen hittades på av en man i Köping år 2000, och nu passade en mäklarfirma på att dagen till ära redovisa resultatet av två kombinerade opinionsundersökningar man låtit göra.

Folk har får svara på vad de blir störda av i sin bostad. De får också berätta om de tror sig ha stört någon annan.
Sex av tio har besvärats av sina grannar på ett eller annat sätt. Lika många antar att de själva stört någon. Fester, hög musik och renovering är de moment som nämns oftast.
Och så har man ombetts lista vilka grannar man helst skulle vilja slippa. Det är där jag kommer in, på en ohotad förstaplats. Här är de fem värsta:

1. Den sura, ljudkänsliga tanten – 26%
2. Den högljudda festprissen – 24%
3. Den exhibitionistiska sexgalningen – 13% (störde fler kvinnor än män)
4. Den skrikiga barnfamiljen – 11%
5. Den stränga, petiga ordföranden i föreningen – 9%

Skällande hundar och folk som spelar trumpet eller trummor eller liknande kom längre ner på listan. Å, jag minns blåsaren som i flera år försökte lära sig en och samma jullåt … han övade året om … men nej, jag klagade faktiskt inte, led i tysthet – både för min egen del och för hans … för trots all möda lärde han sig aldrig spela vare sig den eller något annat ...

Den där guldmedaljen är det nog bara att acceptera. Jag är gruvligt lättväckt, hör saker ingen annan hör och har svårt att somna om det låter i min närhet, ännu svårare att somna om om jag väckts mitt i natten.
Men man får väl ta det från den positiva sidan:
Förmodligen är detta enda gången i mitt liv som jag toppar en lista.

Copyright Klimakteriehäxan
Källa: Fastighetsbyrån

9 kommentarer:

  1. Ha jag är också med på listan, dock inte etta....

    SvaraRadera
  2. Jag minns när vi bodde i studentlägenhet uppe vid Valhallavägen. Varje lördagmorgon vaknade vi tidigt av att vår granne, tog mot barn på pianolektioner!!! Men hon var så ung och så fattig så vi klagade aldrig på henne. Vi gick upp och gjorde vår frukost och satt på vår egen musik.

    NU tror jag aldrig att jag skulle vara så överseende... ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag är också ljudkänslig och har länge varit tveksam om jag ska byta bostad bl a för att det är så tyst här.

    SvaraRadera
  4. Anonym11:45 fm

    Tant. Du? Aldrig! Ljudkänslig kanske, men ibland renoverar väl du också ;o)

    Själv har jag svårt för "Fur - med två prickar över uet- Elise" efter att en granne tränade den oavbrutet på piano och aldrig fick till det.

    God helg själv!
    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Anonym6:20 em

    Ah...då är jag med på listan jag oxå, skulle tro att jag är med på både första och femte plats, det är tur att jag är född i tvillingens tecken!
    Kramis och ha en sköön lördagskväll!

    SvaraRadera
  6. Skällade hundar är ett otyg.

    Den 6 juni spelade sonen Du gamla, Du fria med trumpet på altanen.

    SvaraRadera
  7. Anonym7:03 em

    Den sura ljudkänsliga tanten stör ju i alla fall ingen så varför är hon/vi så impopulära;) Jag förstår inte varför det hackas så på tanter, vi är ju ganska ofarliga;)

    SvaraRadera
  8. Hoppla, k-sprutan... bodde på ovanför mig i Motala på 60-talet? Då övade jag den m.fl. i ca tre timmar per dag. Vilken pina för grannarna jag måtte ha varit.

    SvaraRadera
  9. Ack, Kulsprutan: Jag körde också med Für Elise på 60-talet ... inte i nån mästarklass, direkt ...
    Hannele, det måste ju ha funkat - han kanske dessutom kan spela? Och på dagtid klagar vi sällan, vi tanter som gnäller! Nicoline har ju rätt: vi är inte direkt farliga, trots allt!
    Själv har jag nu grubblat i dagar på vilken placering Morgondimma har på den där topplistan.
    Om piano och morgnar - Londongirl, en JULAFTON väcktes jag vid 7 på morgonen av pianospel på andra sidan väggen!
    Humlan och Lilalili tycks också hamna på topplistan.
    Vi får väl bilda nån sorts förening. Eller nåt.

    SvaraRadera