fredag, oktober 10, 2008

I jakttider

Jag är på jakt. Det är ju den säsongen nu.
Det känns som storviltjakt, men det är i den mindre skalan.
En fluga, ganska fet, har surrat in i vårt hem.
Jag vet att den är på väg mot den sista vilan. Det vet den förmodligen själv också. Och den har bestämt sig för att dö, inte i den tilltagande kylan, utan i den värme som vårt hem bjuder.

Med alla till buds stående medel försöker jag få den att tänka om, att flyga ut. Öppnar balkongdörren. Öppnar två fönster, släcker lampor. Visar med stora viftningar åt vilket håll jag anser att en höstfluga bör ta sig.
Så tror jag att jag faktiskt lyckats, stänger till igen och känner mig nöjd. Tills ett dygn har gått – och där är den igen! Har inte alls varit ute i friska luften, utan hukat i någon mörk vrå.

Jakten börjar på nytt. Det är en ojämn kamp.
Flugan är förhållandevis liten och luftburen, jag är förhållandevis stor och markbunden. Vi fäktar en stund igen.
Med samma resultat.
Men sluta tjafsa! tänker du kanske. Och tycker att jag borde ta fram en flugsmälla eller en gammal tidning och drämma till för allt vad tygen håller.

Otänkbart. Fast inte på grund av någon extrem djurvänlighet eller ovanligt djupt liggande respekt för allt levande. Inte alls.
Man kan inte mosa en fluga på nymålad vit vägg.
Otänkbart.
Förmodligen fortsätter jakten i morgon. Säsongen har ju bara börjat.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym10:26 em

    Idag när jag vädrade i det fina höstvädret så kom en jättestor fet fluga in och surrade runt. Ingen av hundarna brydde sig... som de annars brukar göra.

    Var flugan tog vägen vet jag inte. Troligen gör den som din. Hukar sig i ett mörkt hörn... till jag ska sova. Då börjar den säkert uppvakta mig närgånget. Jag hatar flugor... på nätterna!

    SvaraRadera
  2. Anonym6:44 fm

    Nää, man kan ju faktiskt inte mosa en fluga på en nymålad vägg. Det vore dumt! Nu slår vi ett slag för att alla dessa surrande insekter ska döden dö. Här i norrlands djupa skogar invarderas vi just nu av "shwien", en ovanligt elak myggtyp. Biter som fan, och är så yttepyttiga att man inte kan "klappa händerna". Men snart tar kylan dö på elakingarna ! Tack för härlig läsning!
    Kia
    www.midnightlightarabian.se

    SvaraRadera
  3. Anonym3:05 em

    Gör som jag, sug upp dem med dammsugaren!Hos oss brukar det sitta flugor i glipan mellan taket och taklisten. I sovrummet förstås. Så under en tidig-höstperiod kollar jag snabbt in ev flugor på kvällen, suger upp dem i dammsugaren och kan sen sova ostörd. Och inga fläckar blir det. Utom den som blev i det nymålade taket innan jag kom på den maskinella metoden.

    SvaraRadera