torsdag, september 25, 2008

Guldkorn från bokmässan

Nog måste man undra hur det går till.
Hur i all världen arrangörerna kan lyckas så 100-procentigt bokmässa efter bokmässa.
Nej, jag talar inte om jippot som helhet, det är så enormt stort att det är omöjligt att få grepp om.

Jag talar om vädret. Det osannolika sommarvädret som råder i Göteborg. I år ”gör” jag Bok & Bild för fjärde gången, och det har varit precis samma historia varje gång.
Solen gassar, helst vill man stanna utomhus och bara njuta, vifta med tårna, blunda, vända näsan rakt mot ljuset. Jag har dragit lärdom, är klädd för värme, med sandaler, och tittar medlidsamt på damerna som luftar nya höststassen med stövlar och pälskrage.

Men nu är det ju ändå inomhus som gäller. Solen hinner i alla fall inte gå ner innan bokkalaset stänger.
Efter en dag späckad av miniseminarier har jag samlat på mig några tänkvärda guldkorn.
Eller vad tycker ni om följande kloka konstateranden:

”Man tänker sällan på hur mycket vår kvinnlighet är kopplad till håret.”
Lisa Lindén, feministisk författare

”Ungar i dag är digitalt infödda, vuxna är digitala invandrare.”
Henrik Brolinson, BRIS region väst

”Folk bygger själva in hinder för sitt liv som gamla – man renoverar just när ungarna flyttat hemifrån, men man gör det alltför kortsiktigt.”
Susanne Iwarsson, professor i gerontologi, Lunds universitet

”Man ska vara lite försiktig när man dömer ungas språkbruk.”

Rickard Jonsson, fil dr vid centrum för forskning om internationell migration och etniska relationer, Stockholms universitet

”Kvinnor betalar för sin frihet med sämre ekonomi – beror inte sällan på att man inte betror mannen att köpa vissa saker.”
Björn Halleröd, professor, sociologiska institutionen, Umeå universitet

Se där något av det jag tagit åt mig av idag, medan sommaren förgyllt staden och luftkonditioneringen brummat inne i Svenska Mässan.
I år tycks förresten Lennart Hellsing ha lämnat den kycklinggula kostymen hemma. Det känns ovant.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym6:39 fm

    Jag har besökt mässan många gånger, underbart kul att strosa runt bland böckerna o författarna. Men framåt eftermiddagen brukar de små fossingarna varna "dags att sitta o kolla in folk" eller "dags att tänka på hemfärden"...

    Lycka till på bokmässan i år!

    SvaraRadera
  2. Kommer med buss från Arvika på lördag. Kanske vi träffas då :)

    SvaraRadera
  3. Det finns verkligen mycket roligt att spännande.

    SvaraRadera
  4. Anonym11:03 em

    Kul att se " kortisarna" - vad andra sa´....

    Grattis till framgångarna!

    SvaraRadera