tisdag, juli 08, 2008

Hittegodis

Akademiledamoten Göran Malmqvist (stol nummer 5), mest känd som Kina-expert, skriver för Svenska Dagbladets kultursidor en liten kortroman.
I dagens tidning finns det tredje avsnittet, och det är ingenting mindre än en liten läspärla.

”Att tappa bort saker och ting” är rubriken och så här börjar det:
”Jag vet att jag har tappat bort någonting, men kan inte komma på vad det var och inte heller var jag tappade det. Om det rör sig om något gripbart så går det väl an. Det kvittar ju om det är någonting stort eller någonting litet, när jag väl har letat rätt på det vet jag med en gång att det tillhör mig. Men om det skulle vara en känsla, eller ett minne? Hur ska jag kunna veta att just den känslan eller det minnet tillhör mig? Alla människor har ju känslor och minnen.”

Själv har jag inte precis tappat, men ändå letat efter kortromanens första del utan framgång.
I del 2 får man förklaringen till varför det finns bladlöss.
Och här hittar du hela del 3 – den som söker, han finner heter det ju! Den här gången ett fynd om borttappat, direkt från avdelningen för Hittegodis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar