torsdag, juni 12, 2008

Tio i Sommar-toppen

I går kom den, listan över alla de som valts ut att prata och spela sin favoritmusik under rubriken Sommar i SR:s första kanal.
Inget annat radioprogram tilldrar sig intresse ens i närheten av det just den här satsningen åtnjuter.

På senare år har jag blivit allt tröttare på saggiga, självberömmande omtuggare och oengagerade högläsare som fått den äran – men så, rätt som det är, har ändå ett eller annat guldkorn dykt upp, ofta när man suttit bältad i bilen, det perfekta stället för radiolyssnande, såvitt inte man har en spännande hörbok på gång, förstås.

Och årets startfält ser riktigt lovande ut, i alla fall så här på papperet, fast det visar en förvånansvärt stor brist på den annars så omhuldade etniska bredden.
Jag gör en kråka i marginalen för tio av namnen, vars röster jag ska anstränga mig för att inte missa. Här är min Sommar-topp, i den ordning de förekommer i programtablån:
1. Fredrik Lindström, allvarlig språkman som kan vara jätterolig.
2. Lena Andersson, klok och spännande författare och krönikör, med idrottsbakgrund.
3. Fredrik Skavlan, norsk tv-stjärna som vet hur man pratar med folk.
4. Olle Carlsson, originell och överraskande präst på Södermalm.
5. Kajsa Bergqvist, nyss höjdhopperska, nu nedtränad (?).
6. Björn Ulvaeus, årets mesta publikmagnet, kan man lugnt tippa.
7. Mattias Klum, charmerande man som kan mycket, rest överallt och plåtat hela tiden. Men han har ordets gåva också, det vet jag!
8. Robyn Carlsson, klyftig tjej som ransonerar sina framträdanden.
9. Katja Geiger, en idol i textil- och designsvängen – hoppas hon kan prata i radio också!
10. Marie-Louise Ekman, kaxig klimakteriehäxa som snart tar över krisiga Dramaten.

Skulle jag sedan råka sitta i bilen när några andra hamnat framför mikrofonen, som Fredrik Härén, Jens Lapidus, Stavros Louca eller Amelia Adamo kan det tänkas att jag ger dem också en chans. Innan jag med en gäspning sträcker handen mot instrumentbrädan och sätter fart på boken i cd-spelaren i stället.

Copyright Klimakteriehäxan

Komplett lista över Sommar-värdarna med datum hittar du här i DN och här i SvD, som också erbjuder ett litet test på vad du minns av Sommar från förr.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Jag har inte hunnit läsa listan själv, men några av dina favoriter kände jag inte till, och andra är självklara för mig med.

    Visst är det rart att unga pop/rockmusiker får prata, men de senaste åren har jag varit besviken många gånger... ju yngre personerna är, desto mer tar de för givet att bara jämngamla lyssnar och redan vet och kan och är i samma sväng.

    Håller med om att bilen är bästa platsen, men numera åker vi inte så mycket... nu blir det mest att jag stryker till en repris via datorn... Så på sommaren får jag undan rätt mycket stryktvätt.

    SvaraRadera
  2. Mattias Klum är verkligen underhållande. Hörde honom berätta om när han var i Borneos regnskogar för några år sedan och vad jag skrattade. Ska genast kolla in hela listan ochskriva in i mobilen.

    SvaraRadera
  3. Oj, har nog slagit Sommar-rekord. Jag vill lyssna på hela 21 Sommarvärdar! Kommer nog inte kunna lyssna till så många live, får göra som Bloggblad och lyssna på webben men jag kommer inte att stryka någon tvätt samtidigt...

    SvaraRadera