lördag, mars 08, 2008

Medhåll i pressen

Medan vårsolen lyser bättre än världens alla lampor sammantaget där ute sitter jag med mina morgontidningar, vilket ibland är en gyllene stund även om det är grått utanför fönstret.

Och i dag noterar jag bland alla notiser, debattartiklar, reportage och melodifestivalstips två krönikor som jag uppfattar som medhåll.
Medhåll för denna månads första post här på bloggen, med rubriken ”Bättre och sämre människor”.

I Dagens Nyheter är det filmprofessorn Leif Furhammar som undrar vad det är för ”aggressiva fostrarambitioner som den moderna televisionen demonstrerar med så vällustig uppläxningssadism?”.

I Svenska Dagbladet
skriver den omtyckta krönikören Karin Thunberg om samma sak och tycker att ”de där utröstningarna i Robinson, de som snart kom att uppfattas som god underhållning, var rena smekmånaderna jämfört med vad människor idag utsätter sig för framför en tv-kamera. Alldeles frivilligt, om jag förstår det rätt.”

Det besläktade programmet som Furhammar dock rekommenderar, ”Styvfamiljer”, kan man se sent ikväll. kl 23.15 i SVT2.
Om man nu prompt måste fira kvinnodagen framför teven, alltså.

Förresten vill jag apropå kvinnodagen citera morgontidningen en gång till, nu DN:s serie "Medelålders Plus" av Sven-Bertil Bärnarp.
Maken: Ska du fira idag?
Hustrun: Fira vad?
Maken: Internationella kvinnodagen.
Hustrun: Ska du fira dom andra 364 dagarna?
Maken: Vilka dagar?
Hustrun: Internationella mansdagarna.

Copyright Klimakteriehäxan m fl

3 kommentarer:

  1. Grattis, säger man till varandra i Europa denna dag..

    SvaraRadera
  2. Anonym9:58 fm

    Robinson har faktiskt fått godkänt efteråt, som ganska bra program. Dessutom sålts till flera länder...

    SvaraRadera
  3. Jo det är väl det Thunberg syftar på när hon skriver "som snart kom att uppfattas som god underhållning". Själv har jag sett Robinson på polska, man begrep så gott som allt utan att kunna mer än fem ord på språket!!!!

    SvaraRadera