tisdag, februari 05, 2008

Semla - en strålande affär

Nååå, handen på hjärtat – blev det en semla i dag? Blev det rent av mer än en?
Ungefär 500 kalorier per styck får man räkna med när man sätter i sig den läckra fastlagsbullen. Samt betänka att en kvinna med stillasittande jobb som inte motionerar energiskt klarar sig på 2000 kalorier om dagen…

Men även om vi semmelätare blir fetare av denna njutning, så är det faktiskt så att ingen blir tjockare av semlor än bagarens plånbok.
En semla inhandlad på konditori kostar i år runt 30 kronor. I genomsnitt är tillverkningspriset på samma bakverk cirka 7 kronor – inberäknat råvaror och arbetskostnad. Helt enkelt en strålande affär.

Svenskarna köper 4-5 semlor varje säsong, sammanlagt uppåt 45 miljoner. Utan semlan skulle många konditorier få slå igen. Nu tar man i stället hem en vinst på över 20 kronor (ska man säja två selmor kanske) per såld bulle – i Tastelines test blir genomsnittspriset i år drygt 24 kronor, men då ska man komma ihåg att priset hålls ned av att två av de bullar som ingår säljs i tvåpack från storbageri i dagligvarubutik, till mindre än halva finbageripriset.

Så faktum är att när vi pungar ut med tre tior för semlan betalar vi framför allt för det lilla bageriets överlevnad. Vilket naturligtvis också kan vara ett plus.

Copyright Klimakteriehäxan

Fler bloggar om just .

4 kommentarer:

  1. Lustigt - jag bloggade också om just semlor idag. En landsplåga! Eller?

    Intressant matematisk uträkning du publicerar. Jag har alltid misstänkt att det var något lurt med de där Barbapappa-bullarna...

    SvaraRadera
  2. Anonym9:27 fm

    Inga semlor här inte - som jag skrev till Lizaloop: själv avstod jag helt från det där med att äta semla. Först måste jag nämligen skrapa bort grädden, sen tar jag bort mandelmassan och en hel del av brödet som blivit lite kladdigt och blött av allt gegg (grädde och mandelmassa) och efter det är det i stort sett bara locket kvar.....*s*

    SvaraRadera
  3. Anonym3:41 em

    Tack buddhaskelov att det inte finns semlor där jag håller hus!
    Mandelmassa av tvekbar kvalitet, sötad grädde och undermåligt bakverk som dessutom ofta
    blir geggamoja i varm mjölk. Tacka vet jag en hembakt kanelbulle!
    Eller ännu hellre en ´enseimada´.
    Och alla andra varianter av `semlan`som Häxan skrev om och nästan gjorde mig kräkfärdig. Usch!
    Kanelbullens dag - fjärde oktober enligt Esseltes fickdagboksalmanack
    2007 är det som borde uppmärksammas! Äras det som äras bör :o)


    Kulsprutan

    Fast självklart får man välja själv.

    SvaraRadera
  4. Jag bakar mina semlor själv, för då vet jag vad de innehåller. Läste nånstans att en del konditorier har aprikoskärnor istället för mandel i den sk "mandelmassan" och vem vet om grädden är äkta? Fast jag måste erkänna att jag älskar semlor och tycker att vissa köpta är jättegoda också.

    SvaraRadera