onsdag, januari 16, 2008

En ström av beröm: You Make My Day!

-Blogg? Vem i himlens namn kan vara intresserad av att läsa sånt? En massa skit som läggs ut på nätet, till ingen nytta!
Kommentaren fälldes i förbifarten av en kollega, en (av få) som inte skaffat dator hemma, en som på det hela taget är ganska främmande för Internets egenskaper, möjligheter och fällor.

När hennes replik hade klingat ut knep jag visligen ihop läpparna.
Inte läge att avslöja att jag i flera år tillhör den där kretsen som ”skriver en massa skit" och publicerar utan skyddsnät.
Men det var förstås inte en kommentar jag brydde mig om. Det är betydligt roligare med de synpunkter man får här i kommentarsspalten eller via mail, eller ibland muntligt. Och de flesta är ju faktiskt snälla, även om man inte förtjänar det alla gånger.

Nu finns plötsligt ännu ett sätt att kommentera en blogg.
Man kan dela ut ”You Make My Day Award”. Och jag har fått den! Av Hannele på Hisingen, tack snälla!
Tanken är att man själv sedan pekar på tio bloggare som gör stunderna vid datorn roligare.
Jag börjar raskt med att returnera berömmet till just Hannele, kvinnan i paradiset med den rosa vattenkannehandväskan och den hejdlösa heminredningslustan, bloggkompisen som definitivt ”made my day” genom att så tydligt peka åt mitt håll.

En annan bloggarsyster som härmed premieras för flit såväl vid tangentbordet och med kameran som vid symaskin och med stickor är Bloggblad. Vi har en hel del gemensamt, hon och jag, fast jag misstänker att hon sjunger betydligt bättre…
Malin hör hemma på min lista för sitt stretande med Bokfemman. Jag hänger inte på alla veckor, men gillar idén (och böcker) och beundrar uthålligheten.
Bland rosor och tistlar platsar här tack vare så vackra foton att jag blir blek av avund. Så god vän med min lilla digitalkamera blir jag aldrig!
Risken finns skrivs av en stockholmare, verksam i skolvärlden. Han är en av många medbloggare som blivit en vana och en vän, känns det som, fast jag inte har en susning om vem han är irl.

En bloggare som jag däremot vet namnet på är journalisten Per Enerud, som under vinjetten Prat bjuder på en blandad, men alltid läsvärd, kompott: om katter, mörker, storpolitik och allt möjligt.
Vi tar en man till: Maleandro, svensk som bor i Spanien och lever ett liv mycket långt från mitt.
Pumans dotter hör hemma på min lista. Vi delar intresset för Latinamerika, hon är ofta på resande fot och jag följer henne i datorn, i brist på egna resor.
Cornelias blogg har jag hälsat på under lång tid. Gör det du också!
Nejma i Marocko hamnar här eftersom hon är starten till Ordlös Onsdag i svensk tappning. Den vägen kan man få se mycket både kul och vackert, från jordens olika hörn, samtidigt som man får en doft av svensk-marockansk vardag.

Oj. Där blev listan full. Inga fler hamnar i strålkastarljuset denna gång.
Men har man tid, så finns de där, de läsvärda, upplysande, roliga, underhållande, kluriga bloggarna. De är MÅNGA!
Och som tur är finns det folk som, faktiskt, tycker det är värt besväret. Vad än min kollega må tycka.

Copyright Klimakteriehäxan

Vill du dela ut "You Make My Day Award"?
Så här lyder "bruksanvisningen":
"Give the award to up to 10 people whose blogs bring you happiness and inspiration and make you feel so happy about blogland! Let them know by posting a comment on their blog so that they can pass it on. Beware! You may get the award several times!"

10 kommentarer:

  1. Anonym11:07 fm

    jag rodnar, tack!

    SvaraRadera
  2. Anonym11:29 fm

    Jag ansluter mig till rodnandet! Och till tackandet!

    SvaraRadera
  3. Anonym12:31 em

    Hej
    Jag tar det som en mycket stor komplimang att jag överhuvudtaget blir nämnd på min favorithäxas blogg. Att jag dessutom är med på en "make my day"-lista får mitt ego, som redan är stort, astt växa minst en decimeter till.

    Stort tack!

    SvaraRadera
  4. Oj, nej men tack! Vad glad jag blir! :-)

    SvaraRadera
  5. Tack Snälla, Nu gjorde du def min dag :-)))

    SvaraRadera
  6. Anonym5:00 em

    Men vad trevligt det låter. Mycket bra att föra vidare !

    SvaraRadera
  7. Stor kram! Jag blir, helt ärligt, riktigt tårögd av glädje. Du är den tredje som ger mig denna ära. Jag har funderat över vilka 10 som är favoriter - men jag KAN bara inte välja ut några få, en del som jag inte läser så flitigt hos, har jag blivit god vän med och gillar, det skulle bli så orättvist.

    Jag har också fått samma kommentar ibland om bloggandet, ett fnysande: näe, sånt har jag verkligen inte tid med. Men sen har några andra blivit inspirerade och startat själva. Mig har bloggandet gett väldigt mycket - dels övar jag mig att skriva i kåserande stil som jag i så många år längtat efter att få göra. Förut blev det bara i brev till en i taget. En bekant "hotade" med att sälja mina brev som kåserier till nån tidning, då började jag förstå att jag kanske kunde... Och alla bloggkommentarer har gett mig mer råg i ryggen än någon kan tro!

    Maken driver med mig om att jag är bloggberoende - jag skulle vilja säga att jag är bekräftelse- och kompisberoende!

    Förresten har jag redan tipsat min väninna om din blogg!

    SvaraRadera
  8. Jag sällar mig till de rodnande. Jag blev jätteglad. Men hur ska jag kunna välja ut bara 10?

    SvaraRadera
  9. TACK! Jag blir otroligt smickrad och lätt generad. Det var inget lätt uppdrag, men vi får se...

    SvaraRadera
  10. Tusen tack söta du - värmer gott i hjärtat!
    Kram Randi

    PS. Du kommer att bli god vän med din kamera om du bara tränar lite - märkvärdigare än så är det inte.

    SvaraRadera