måndag, december 31, 2007

Gott Nytt År - med ny tradition?

Nyårsafton. Vi förväntas se tillbaka och minnas det goda, det roliga. Vi förväntas se framåt och planera för det goda, det roliga. Och det är naturligtvis alldeles riktigt: det negativa, det sorgliga, det inträffar oftast utan förvarning, och det är också sådant man helst vill slippa minnas, även om det inte går.

Många är de sorters besvärjelser som folk ägnar sig åt för att förebygga de personliga katastroferna. Vi hälsar varandra ”Gott Nytt År” med en sällan skådad frenesi, även om det sker helt rutinmässigt och utan särskilt mycket eftertanke. Vi avlägger löften till höger och vänster för att bli bättre människor och därigenom också bidra till det allmänna välståndet.
Vi höjer glasen med bubblande dryck och önskar oss stort och smått, i tysthet eller klart uttalat. Hoppet lyser om nyårsfirarna: Visst ska det nya året bli ännu bättre än det förra?

Det finns ett sätt att öka chanserna för det som är alldeles nytt för mig: ät tolv vindruvor i takt med klockslagen vid midnatt den sista dagen på året!
Detta tycks vara en mångårig tradition i Spanien. Varje uppäten druva borgar för att det ska gå en väl en av det kommande årets månader.
Kanske kom denna sed till på grund av att druvodlare fått överskottsskörd och försökt hitta på ett knep att få avsättning också för den.
Kanske finns något annat magiskt i vindruvor även innan de hamnat i förädlad form i flaska?

Blå eller gröna druvor kvittar lika, så vitt jag förstår. Kärnfria underlättar när de ska sväljas sekundsnabbt.
Och vem vet, det kanske funkar.
Så varför inte införa en ny ritual för nyårsafton och pröva?
Medan vita flingor yr utanför mitt fönster önskar jag er Gott Nytt År!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Psst! Glöm inte de röda underkläderna! Det är också en spansk tradition. ;)

    SvaraRadera
  2. På kvinnor alltså.

    SvaraRadera
  3. Närå, inte bortglömt. Men redan bloggat!
    http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2006/01/rda-trosor-ocks-till-nyr.html

    SvaraRadera
  4. Intressant tradition med druvorna - även underklädesgrejen!! =)

    Önska även dig gott nytt år!!

    SvaraRadera
  5. Anonym3:03 em

    Jag står över de röda underkläderna men tror jag fixar det där med vindruvorna. Md viss reservation för allmäntillståndet vid tolvslaget.

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. Anonym3:04 em

    Jag - som har nära kontakt med Spanien och deras traditioner - har lärt mig under åren att druvorna bör vara små-små-små, kärnfria och skalade. Det finns inte en chans att klara av dem annars.
    MEN, de senaste åren har någon klyftig person förstås hjälpt oss på vägen: minikonserver med kärnfria, redan skalade tolv druvor i individuella burkar. Priset ska vi kanske inte nämna för att inte verka frivola, men enklare är det självklart. Och om man räknar timpenning kanske inte så dyrt heller....Det tog mig evigheter, när man har ett stort antal gäster, innan dessa burkdruvor kom in på marknaden.
    Men trots kärnfritt och färdigskalat är det nästan ingen som klarar av att tugga och svälja alla tolv på utsatt tid. Seden är kul, dock! Och jag tror att 50 miljoner spanskboende personer sitter med druvorna i handen och kollar på TV när klockan börjar de tolv slagen.

    Feliz Nuevo 2008 con mucha salud!!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Anonym3:04 em

    Jag - som har nära kontakt med Spanien och deras traditioner - har lärt mig under åren att druvorna bör vara små-små-små, kärnfria och skalade. Det finns inte en chans att klara av dem annars.
    MEN, de senaste åren har någon klyftig person förstås hjälpt oss på vägen: minikonserver med kärnfria, redan skalade tolv druvor i individuella burkar. Priset ska vi kanske inte nämna för att inte verka frivola, men enklare är det självklart. Och om man räknar timpenning kanske inte så dyrt heller....Det tog mig evigheter, när man har ett stort antal gäster, innan dessa burkdruvor kom in på marknaden.
    Men trots kärnfritt och färdigskalat är det nästan ingen som klarar av att tugga och svälja alla tolv på utsatt tid. Seden är kul, dock! Och jag tror att 50 miljoner spanskboende personer sitter med druvorna i handen och kollar på TV när klockan börjar de tolv slagen.

    Feliz Nuevo 2008 con mucha salud!!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  8. Jaha, det där med vindruvorna kanske man skulle prova...;) Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!

    SvaraRadera
  9. Anonym3:55 em

    Här blir det fruktsallad, hoppas det funkar lika bra, kanske tenn också, gott nytt bloggår 2008!

    SvaraRadera
  10. Anonym3:57 em

    P.S.
    Lingon ska man undvika, då kan man bli gravid - du har väl läst Kalevala?

    SvaraRadera
  11. synd jag missade att käka vindruvor då *s
    Kul idé annars. Vi kanske skulle införa någon svensk motsvarighet. Skivade svenska vinteräpplen?

    Gott nytt 2008!

    SvaraRadera
  12. Skalade vindruvor på portionsburk - det hade jag aldrig lyckats komma på!!!! Vilken affärsidé!
    Och, Hannele, mina kinder får en klädsam rodnad, jag har banne mig inte läst Kalevala.

    SvaraRadera
  13. Så synd att jag inte läste din blogg förrän efter nyårsafton... Lät kul det där med vindruvorna!
    =0)
    Förövrigt tackar jag för intressant läsning! Jag lär återkomma!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  14. Anonym1:35 em

    Du är för ung för Kalevala helt enkelt, Häxan! Om jag kommer ihåg rätt var Kalevala rätt vågad....eller är jag ute och cyklar igen?
    Frågan går till Hannele :o)

    Gott Nytt 2008 everyone!

    Kulsprutan

    Vi klarade ´druvorna´ allihop inatt, fast det ska medges att jag fuskade - jag åt dem med en sked och tre åt gången.

    SvaraRadera