måndag, juni 18, 2007

Reklam som stannat kvar

Vart än vi går översköljs vi av reklam.
Ibland, som mitt i ett tv-program man gärna ser, är det ett ytterst ovälkommet avbrott. På bio kan reklamen undvikas genom att man går in i den mörka salongen ungefär tio minuter efter annonserad starttid. I övrigt får man se åt ett annat håll, tänka på något kul, helt enkelt strunta i påbuden om att köpa olika produkter, som försetts med påhittiga reklamramsor. Men även den som inte har något emot reklam glömmer snart formuleringarna, hur klatschiga de än är.

Dock finns det slogans som stannat kvar i minnet. Inte sällan handlar det då om sådant som myndigheterna trumpetat ut, oftast då reklam för ett säkrare och sundare liv.
Aldrig ska jag glömma att ”Döden lurar i svackorna!”. Det handlade om trafik, och farliga omkörningar. När pappa körde och jag tyckte att det gick väl fort och att han satsade onödigt friskt över nästa krön stack jag upp huvudet mellan kuddarna i baksätet och upprepade maningen, som förmodligen kom från Trafiksäkerhetsverket. Döden lurar fortfarande i svackorna!

”5-6 skivor bröd om dagen” var en annan rekommendation som något hälsovårdande organ lanserade, antagligen i intimt samråd med landets samlade bagerinäring. Skämtarna gjorde snabbt om det till ”56 skivor bröd om dagen”, en överdos som knappast främjade hälsan hos någon enda människa.
”Ta simborgarmärket!” var väl också tänkt att hjälpa oss både att motionera och minska risken för drunkningsolyckor. 200 meter handlar det om, förvisso bra för alla.

Ibland importerades en maning från utlandet. I Frankrike var ”Touche pas a mon Pote” en kampanj som rönte viss framgång. I Sverige blev det ”Rör inte min kompis”, fast någon långtgående effekt mot diskriminering har vi väl knappast sett, hur god tanken än var.
”Stoppa sabbet” skulle få oss alla att förhindra klotter i alla dess former. Klottrarna vann.
”Nobba nubben” och ”Spola kröken” manade till återhållsam alkoholkonsumtion, inte heller något som vunnit allmänt gehör.

Men slagorden sitter där, säkrare än någon kaffe-, bil- eller pastasåsreklam.
Och visst efterlevs väl ändå en hel del? Jag kör till exempel aldrig om på krön, jag har tagit simborgarmärket åtskilliga gånger, jag käkar bröd och jag slår ingen på käften. Faktum är att jag nog nobbar nubben också. Fast vin räknas väl inte som kröken? Nåja, ingen är ju perfekt.
Även om man har myndigheternas påbud ringande i skallen i årtionden.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Anonym7:42 em

    Jag hade faktiskt sångstund med min svägerska i söndags: reklamjinglar som slagit sig på hjärnan. ;) Jag var värst, då jag kom ihåg 30 år gammal radioreklam för Coca-Cola och Sunsilk Shampoo (som nötts in i min hjärnbark efter blandband, inspelade från Radio Luxemburg).

    SvaraRadera
  2. Anonym7:42 em

    Jag hade faktiskt sångstund med min svägerska i söndags: reklamjinglar som slagit sig på hjärnan. ;) Jag var värst, då jag kom ihåg 30 år gammal radioreklam för Coca-Cola och Sunsilk Shampoo (som nötts in i min hjärnbark efter blandband, inspelade från Radio Luxemburg).

    SvaraRadera
  3. Anonym7:42 em

    Jag hade faktiskt sångstund med min svägerska i söndags: reklamjinglar som slagit sig på hjärnan. ;) Jag var värst, då jag kom ihåg 30 år gammal radioreklam för Coca-Cola och Sunsilk Shampoo (som nötts in i min hjärnbark efter blandband, inspelade från Radio Luxemburg).

    SvaraRadera
  4. Anonym10:39 fm

    Jag reagerar oftast åt andra hållet. Dålig reklam - köp inte!
    Colgate, Pepsodent och Wrigleys Spearmint Gum har jag inte rört sen 50-talet.

    SvaraRadera
  5. Anonym10:44 fm

    Ser inte reklamen, fast jag är ganska intresserad, svarar ibland på undersökningar, har inte sett nåt.

    SvaraRadera
  6. Anonym2:55 em

    Mmmmm...Marabou med Yvonne Lombard.
    Tugga Toy (Alice Babs?).

    I UK fanns en bra trafikslogan:
    "Där det finns en boll finns ett barn".
    Image: en boll som rullade ut på gatan, en bil, ett barn som sprang ut på gatan efter bollen. Bilen som inte hinner bromsa. Tjaflonk-ljud. Slut på annonsen.
    Den fastnade helt självklart.

    Vin räknas INTE som kröken. Det har jag bestämt för mig själv. Men vin hör heller inte ihop med bilkörning. Såklart!

    SvaraRadera
  7. Anonym6:02 em

    Troligtvis från Trafiksäkehetsverket kom en annan som jag upprepar ofta idag men många har glömt "blinka först, bromsa sen". Den är bra. En annan jag minns och nästan rodnar vid tanken var Björn Borg och "den gula hinnan det är kännt, den borstas bort med Pepsodent". Gud vad pinsamt!

    SvaraRadera
  8. "Anmäl alltid ändrad inkomst till Försäkringskassan".. den sitter hos mig...

    SvaraRadera