måndag, april 09, 2007

Svettigt i snön

Vad gör man en ledig extradag som var tänkt att bli en härlig stund i solen, med fågelkvitter och utsprickande knoppar – men som i stället bjuder på ett envist snöande?

Jo man gör något man absolut inte vill.
Man – vilket i detta fall är det samma som jag – stryker.
Å så tråkigt det är! Inte alldeles enkelt heller.
Folk som kan stryka och se på tv, samtidigt, har jag aldrig förstått mig på.
Jag tar lite hjälp av Carly Simon, det lindrar en aning, utan att jag gör extra strykveck på fel ställen.

Linne, bomull och siden är underbara material, sprungna ur naturen. Men alla tre kräver närkontakt med ett strykjärn. Vilket på sätt och vis känns rätt så bortkastat, eftersom plaggen blir skrynkliga så snart man haft dem på sig i tjugo minuter, max.
Det finns förvisso något som kallas ”strykfri bomull” men det är ungefär lika pålitligt som krämerna som påstås ta bort celluliter.

Hette det crimplene, det där som alla tanter hade på 60 och 70-talen? Och nylon! Banlon! Terylene!
Minns bestämt att mamma strök mycket mindre på den tiden.
Fast det var nog svettigare då, inuti kläderna.
Nu stryker jag mina kläder i naturmaterial. Och svettas under tiden.
Och alltihop är snöns fel

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Eller så gör man något som man absolut vill för att pigga upp sig, som att gå på bio t.ex. :)

    SvaraRadera
  2. Anonym2:21 em

    Stryka - vad är det?
    Passa på tvättmaskinen precis när den centrifugerat och är klar, ta upp och häng snyggt och ordentligt. När det är torrt viker man ihop eller hänger och det är färdigt för hyllor och garderober och att användas igen.
    Ylle eller lin eller bomull och om det är konstmaterial är det ju inte ens ett problem.

    SvaraRadera
  3. Anonym3:25 em

    Australienarna gillar att blanda ut bomullen med lite polyester. Inte så tokigt för man slipper stryka om man hänger allt och sträcker lite.

    SvaraRadera
  4. Anonym11:03 em

    Att stryka är meditativt och behagligt, men tar ganska mycket tid. Men det är definitivt roligare än att laga mat, och att se en redig hög med nystrykna t-tröjor är intensivt lustfyllt!

    PE

    SvaraRadera
  5. Anonym11:13 em

    Förresten måste jag säga att du är då rent enastående produktiv.
    PE, igen

    SvaraRadera
  6. Anonym11:16 em

    Och det där rådet om att vika ihop skjortor utan att stryka dem... Alltså det GÅR inte att ha på sig ostrukna skjortor. Jag har försökt, men det GÅR inte.
    PE, än en gång

    SvaraRadera
  7. PE - stryker du T-TRÖJOR?????? DET SKULLE ALDRIG FALLA MIG IN Ö H T.
    Men nu har jag i a f strukit. Ibland är det oundvikligt. Fast det hade varit skojigare att gå på bio, det har Pumans dotter alldeles rätt i.

    SvaraRadera
  8. Anonym7:17 em

    T-tröjor är en näst intill idealisk enhet för hur länge man ska mangla ett lakan. Man slipper ha tråkigt medan lakanet manglas, och så får man strukna undertröjor. Dubbel njutning är bättre än halv!
    Men jag stryker faktiskt ärligt talat bara t-tröjor när jag manglar lakan. Annars går jag i otäcka skrynkliga t-shirts.
    PE

    SvaraRadera
  9. Anonym8:20 em

    Stryka, minns inte vilket år jag gjorde det sist..

    SvaraRadera
  10. Kära PE, hoppas du sitter stadigt när du läser detta.
    Det är faktiskt så, förstår du, att inte riktigt ALLA manglar sina lakan. Utan att gå in på några detaljer, alltså.

    SvaraRadera
  11. Anonym9:25 fm

    Jag är medveten om att många människor frivilligt avstår från den intensiva njutning det innebär att lägga sig i manglade lakan av hög kvalitet. Men min fru har svårt att fatta min fascination inför mangling.
    PE

    SvaraRadera
  12. Anonym1:23 em

    Hallå PE - kan vi inte försöka ses? Jag är klar med min psykologiutbildning nästa år men har ännu inte valt ämne för min tesis. Jag är fascinerad. Ta gärna med frun när vi ses.
    Och jag kommer säkert att känna igen er, du med nystruken skjorta och makan med struken T-shirt.

    SvaraRadera