måndag, februari 26, 2007

Allt fler gör det själv

Det var söndag i går.
En dag för lugn och ro och vila för de flesta.
En dag för sovmorgon.
Men bara om man har grannar som har samma behov och inställning.

Jag väcktes, inte i ottan för all del, men betydligt tidigare än jag hade tänkt, när Händige Herrn började borra.
Snart hade han fått fram hammaren och spikade också. Han höll inte på särskilt länge, men försök somna om efter ett uppvaknande ihop med en slagborr på full effekt i betong den som kan.
Det kan inte jag.

Att vara sin egen hantverkare är inne. Det tycks bo en liten Martin Timell, om inte i varje hushåll, så i alla fall i varje trappuppgång. Folk lägger golv som klickar ihop, de rollar köksväggarna, de river gamla väggar och bygger nya, de knackar kakel och byter skåp, de släpar möbler, slipar väggar och förnyar oupphörligen sina hem.
Ja men det är väl bra?
Säkert.
Fast för den som inte tillhör det händiga folket blir det en hel del irritationsmoment, det går inte att undvika.

Men egentligen verkar vi o-händiga tillhöra en folkgrupp som krymper.
Vet ni att man nu har beräknat att svenskarnas inköp av gör-det-själv-artiklar kommer att öka med en miljard kronor per år under det här året och nästa!?!
Ett företag som heter Industrifakta har gjort en analys åt ett av de företag som skär guld med täljkniv i den här branschen, K-Rauta heter det.
Företaget meddelar nu att de öppnar fem nya varuhus för att ta hand om sina tillströmmande kunder.

Vilket helt enkelt betyder, att vi som inte är så flinka med borrmaskinen och hammaren, vi får finna oss i många fler söndagsmorgnar när grannens arbetsiver avbryter vår fridsamma veckovila.
Rimligen borde det betyda att vi, som behöver experthjälp för att få något gjort, också borde få lättare att hitta hantverkare som för en rimlig slant kan göra jobbet.
Men den prognosen verkar inte Industrifakta ha ägnat sig åt.
Händige Herrn segrar.
Huka er, grannar, nu borrar han igen.

Copyright Klimakteriehäxan

PS Jag har ondgjort mig över fenomenet tidigare - du kan kolla här!

4 kommentarer:

  1. Stickning är mycket tystare..

    SvaraRadera
  2. Alltså...Jag är iochförsig gift med En Händig Karl, och det underlättar vardagen, det gör det. Å andra sidan bor vi i villa OCH han gillar att sova på morgonen när han har möjlighet. Så jag har fått både i påse och säck!

    SvaraRadera
  3. Anonym9:45 em

    Kan bara instämma. Jag tycker också om sovmorgon. Mina grannar är händiga med borrmaskinen. Suck.

    /PGW

    SvaraRadera
  4. Anonym11:28 em

    Jag tycker alltid det är störigt när grannarna reparerar, borrar och bankar - oavsett vilken tid på dygnet det är. I huset har bildats bostadsrättsförening ifall fastighetsägaren vill sälja. Då får man väl hoppas på god förtjänst, sälja och dra. Innan alla hyresgäster ska börja reparera sina eftersatta f.d. bostäder....Men ibland kan man ju behöva en händig karl!

    SvaraRadera