fredag, december 29, 2006

Tidningsklipp för väskryckare

Vi har inte ens hunnit passera det magiska tolvslaget som markerar nyår, men ändå ter sig framtiden som ett enda långt extraerbjudande.
2007 förefaller bli inte främst grisens år (som i den kinesiska tidräkningen) men fyndjägarens år.
Det har redan börjat strålande. Lockropen skallar.

Varje dag så här mellan helgerna när jag vittjar posten dyker det upp något nytt.
Vad sägs om en hotellweekend för två, värd 1200 kronor, alldeles gratis? Jo, jag måste beställa tre nummer av tidningen Residence för 49 kronor. Samt lova att äta såväl frukost som middag på det där hotellet. Men i alla fall.
Jag sparar 1299:50, lovar broschyren.

Lite enklare är väl Sköna Hems förslag: fyra blommönstrade bordstabletter i plast, fyra porslinsmuggar med träfat – och så tre tidningar. Pris: 49 kronor, fast porto med 24.50 tillkommer.
Min vinst blir 737 kronor, det har man räknat ut åt mig.

En bra liten resväska i två gröna toner och matchande beauty box, av märket Cavalet, kommer som ett skott bara jag anmäler mig som ny medlem i Bonniers Bokklubb. Utan kostnad får jag dessutom ännu en Viktväktar-kokbok, och så kan jag välja två inbundna böcker för bara 19:90 styck. Här blir det dock också lite högre portokostnad, 59 kronor, de där väskorna går ju inte precis in i den vanliga brevlådan.
Och vad tjänar jag på detta? Jo rena klippet: 1651 kronor. Fast jag måste handla tre gånger ur deras sortiment det närmaste året, förstås.

Amelia vet att jag borde träna flitigare. Hon ger mig lite draghjälp: träningsset, kombinerat med örhängen, och tre tidningar – det är 49 spänn som gäller även här, fast denna gång med 14:50 i portotillägg.
Vad får Spara ut av detta? Småpotatis, jämförelsevis: 530 kronor.

Systertidningen Tara lovar ett set om tre trendiga väskor bara jag beställer tre tidningar, men Tara anser uppenbarligen sig vara lite mer värd och vill ha 79 spänn, plus porto 19.50.
Sämsta affären hittills, men ändå 441 kronor på pluskontot. Och jag har ju redan tidigare bekänt mig till väskryckarnas skara…

Ytterligare 857:50 får jag ihop om jag vill ha två nummer av I Form. För 39:50 och 29:50 i avgifter får jag förstås inte bara tidningarna, utan en löparjacka och, bäst av allt, platt mage och stark rygg - ett oslagbart erbjudande, sanna mina ord. Fast det är en dvd, så lite får jag väl bjuda till själv också.

En snabb summering visar, om jag nu räknat rätt, att jag – om jag lyssnar på samtliga lockrop – kan tjäna inte mindre än 5515:50 kronor.
Det blir mycket att läsa framför allt de närmaste tre månaderna, men vad får man inte offra för en så hyfsad dagpenning?
Och hur ser postskörden ut efter nyår? Storkovan att tjäna, en gång till?
2007, fyndjägarens år.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Vem tackar nej till snabba pengar?! ;)
    Det är ju det som räknas här i världen.

    Hur som helst, Gott Slut och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Anonym9:39 fm

    Du kanske kan sälja alla bonusarna på blocket så får du ut det i pengar också ;)

    SvaraRadera
  3. Läste och först tänkte jag på maken som blev av med sina handskar igår, när han ställde cykeln utanför affären 2 minuter...
    Läste nån artikel eller såg jag på tv, att det kunde vara ganska lönande med alla dessa erbjudanden, om man inte glömde att säga upp i tid.

    SvaraRadera
  4. Frågan är väl vad man tjänar på att tacka nej till alla erbjudanden...

    SvaraRadera