torsdag, november 09, 2006

Oemotståndligt - men fel

Rätt som det är kommer ännu en rapport om oväntad aktivitet i naturen i november: blommande lökväxter, feta knoppar i syrénhäck, flyttfåglar som tappat tidräkningen. Det har blivit osynk, så att säga.
Alltihop tillskrivs den globala uppvärmningen, kanske den moderna människans största påverkan på jorden över huvud taget.

Visst kan det kännas både olustigt och skrämmande, även om vi långa stunder har njutit av en sensationellt varm och lång sommar och en väldigt sommarlik höst. Folk har faktiskt badat i havet i Stockholms skärgård till för bara en dryg vecka sedan – och nu talar vi inte om vinterbadare som kliver i en isvak efter bastun, utan om människor som bara velat svalka av sig i salta vågor.

Men så inträffar något som verkligen ställer saker och ting på huvudet. Ett klart brott mot urgamla traditioner som det aldrig varit något fel på.
Nämligen detta: ett av mina allra käraste vårtecken, snittulpanerna i färgsprakande buntar, har poppat upp helt utanför tidtabellen. De ska börja dyka upp i februari, de blir billigare i mars, och de har försvunnit helt när de nedgrävda tulpanlökarna i rabatten vid husväggen slår ut och tar över. Så ser tulpansäsongen ut, punkt och slut.
Ett undantag från denna regel finns: klarröda tulpaner till jul. Och då är de dyra.

Så plötsligt detta: fina tulpaner i 10-pack på torget. Blandade vårfärger. För fyrtio kronor. Fina, absolut. Men helt fel signal.
Vi har väl ändå inte hoppat över hela vintern? Med glöggen, adventskalendern, Lucia, jul, nyår, sportlov – alltihop? Bara för att bagarskrået tappade fattningen för åratal sedan och började knåda semmeldeg kring jul behöver väl inte blomsterhandlarna också ställa saker och ting på huvudet?

Nu sitter jag här och tittar på min tulpanbukett med känslor lika blandade som blommornas färger.
För självklart köpte jag en bunt.
Kan inte motstå tulpaner.
Inte ens när de är helt fel.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym10:09 fm

    Jag kunde inte instämma mer!! Tulpaner är heliga! Man *ska* gå och längta och längta tills de äntligen dyker upp, och då är man så lycklig över att se dem att man kan betala nästan vilken summa som helst. :) *Men*... jag hade nog inte heller kunnat motstå dem, om jag hade sett några tulpaner nu. Jag bara *älskar* tulpaner, det finns få saker som gör mig så lycklig som en redig bukett med tulpaner, oavsett färg. Jag kan inte ens bestämma mig för vilken färg jag gillar bäst :)

    SvaraRadera
  2. Anonym3:26 em

    Och jag faller ibland för jordgubbar i december - och blir lika besviken och halvt ruinerad varje gång jag köper dem när det inte är säsong!
    Håller med CARRA - vänta tills det är dags, längta, tråna. Det är ju det som är hälften av charmen med just säsongerna. Och när säsongen väl kommer: frossa och njut och behåll bankkontot i svarta siffror.

    SvaraRadera