måndag, november 27, 2006

Handla bör man - annars dör man

Tänk att jag fullständigt missade att Köpfria Dagen inföll i lördags.
Nu handlade jag bara det vanligaste: mjölk, ost, bröd, potatis, kött, fiskgratäng och tvättmedel.
Hade jag känt till Dagen skulle jag absolut ha köpt något mer, något ”onödigt”, i ren protest.

Vad man skulle kunna uppnå genom att ”alla” skulle bojkotta all sorts handel en dag är för mig en gåta.
Väljer man dessutom att sätta den stämpeln på den lördag som infaller dagen efter novemberlönen, med alla julklappsköpare redan nedkrupna i startblocken, säger det något om den verklighetsanpassning som initiativtagarna har.
Nä, handla bör man annars dör man.

Men missförstå mig rätt: jag tänker inte utlysa Tokshoppingens Dag. Då kan man hamna i den där Lyxfällan, som blivit en ögonbrynshöjare i en av de kommersiella tv-kanalerna. Den fällan är inte rolig att sitta fast i, det framgår med all önskvärd tydlighet. Det program i serien som jag råkade se handlade om en tvåbarnsmamma med 23 000 i månadsinkomst – och 48 000 i utgifter. I samma månad. Puh.
Lagom är bäst.
Till och med i julklappstider.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Ajdå, och vi som hade shopping-lördag i lördags...Det urartade till en shoppinghysteri i och med att sonnen fyller 12 år idag....

    Det medförde inget straff om man handlade under denna mystiska dag väl....?

    SvaraRadera
  2. Nej jag tror bestämt du klarar dig utan vare sig böter eller piskrapp! Hoppas det blev presenter som gick hem hos födelsedagsbarnet!

    SvaraRadera
  3. På julafton går jag aldrig in i en affär, inte ens om så själva skinkan fattades. Någon gång ska de som jobbar i affären vara lediga. Lite kan vi väl planera med våra stora kylskåp och frys?

    SvaraRadera