onsdag, november 08, 2006

Blogstafetten: Nya jobb och lediga tjänster

Kan en stafettpinne se ut hur som helst?
Ja, åtminstone i Blogstafetten.
Alltså har jag fått ämnet ”Konkreta tips till nya regeringen för att skapa fler jobb i Sverige”.
Inte en pinne som gjord för mig precis, eftersom jag undviker vissa ämnen – politik är ett av dem.

Men det är klart att en ny regering behöver hjälp för att råda bot på arbetslösheten, det må vara en rödgrön röra eller en månghövdad allians som utgör ministerskaran. Fast det är inte enkelt att konstruera nya jobb och lediga tjänster, det vet väl alla som har försökt.

Ett par synnerligen konkreta förslag har jag i alla fall kommit fram till. Som till exempel:
Öppna en liten firma för administration av vissa avgifter, så som tv-licenser, dagisavgifter och p-böter. Målgrupp: politiker. Reklamslogan: Vi minns det du helst vill glömma.
Dessutom: Anställ mattelärare i riksdagen. Deras uppgift blir att lära ledamöterna att en och samma utgift bara kan dras av alternativt krävas igen en gång – matte i den högre skolan, helt enkelt.

Och så den mest personalkrävande aktiviteten jag tänkte rekommendera:
Anställ spökskrivare som författar handböckerna som grundar sig på avgångna politikers erfarenheter. Det kan bli sysselsättning för ett hyfsat gäng skribenter. Titlar att se fram emot:
”Så bantar du bort hälften av din skatt – de tio bästa knepen”
”Hur man satsar allt på ett gods – och förlorar ett val.”
”Därför städar vi inte själva – en vitbok om svart arbete”
”Det är skönt med ett eget flygplan – en idrottsministers reseminnen”
”Min genväg till makten – en snygg tjejs tips för karriärplaneraren”
”Mitt i FIstimmet – en flickbok”
”Min fru vet bäst – guide till de mest prisvärda vinerna på Systembolaget”
”Liten men paggande god – en tröstebok för kortväxta”
”Ett löfte är ett löfte är ett löfte – hur jag förlorade slaget om Stockholm”
”Underbart är kort – om snabba puckar i kultur-Sverige”
”Hackat och klart – datahandbok för folkpartister”
”(S)peciellt för unga: Ett handgemäng på krogen piggar alltid upp”
“Se dig själv i andra – en statsminister speglar sig” – nej men den har visst redan kommit ut? Eller? Äsch då.

Tyvärr blir det ingen långvarig sysselsättningseffekt av det här. På sin höjd några projektanställningar. Bättre än så kunde jag inte.
Men något ska väl Littorin & Co komma på själva också.

Och nu har stafettpinnen ändrad form och stil igen. Nu lyder den:
”Därför ska du läsa mina tre favoritbloggar (förutom min egen)”.
Med det hoppas jag att Petra på En annan sida ska tipsa om nya kul bloggbekantskaper. För hur mycket man än far runt och surfar finns det naturligtvis massor av intressanta saker man missar!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Tack för ett bra ämne!

    Det här ska bli kul! SKa fundera någon dag över vilka jag ska välja!

    SvaraRadera
  2. Anonym9:26 em

    Kul läsning. Det här gjorde du bra. *ler*

    SvaraRadera
  3. Tack för det!

    JAg har svarat och skickat pinnen vidare!

    http://www.enannansida.se/bok/2006/11/drfr-ska-du-lsa-mina-tre.html

    SvaraRadera
  4. Anonym2:25 em

    Väldigt kul och många bra förslag!

    SvaraRadera
  5. Petra har varit rekordsnabb! Och tipsar om tre intressanta bloggar som hon följt länge. Kul!

    SvaraRadera
  6. Anonym2:07 em

    Suveräna boktitlar! Hoppas att någon skriver dem!

    SvaraRadera