onsdag, juni 28, 2006

Dags att träda fram

Det har blivit dags för en träda-frammare.
Jag är medlem i en Hemlig Orden.
Beviset, medlemshandlingen, finns nu i min hand. Ett tryckt kort i svart och vitt, som satt instucket mellan några böcker i min gamla stringhylla, fortfarande upphängd på väggen i det som brukade vara mitt flickrum. Kortet andas 50-tal, precis som bokhyllan.

Det står att jag är medlem av Hemliga Ögon Orden. Jag är medlem nummer 56, vilket rimligen måste vara ett lågt nummer, för vi talar inte om någon liten lokal lustighet, utan en landsomfattande rörelse.
En svår inträdesprövning måste klaras av innan man antogs i sammanslutningen – kan det ha handlat om att svara på någon gåta eller rebus eller så?

Underskriften är Pekka Langers, med titeln Hemlig Ögon Ordnare. Han var (för den som eventuellt inte minns honom) en rolighetsminister i största allmänhet, med rader av radio- och teveprogram och flera böcker på sin meritlista – för att inte tala om att han var programledare i det populära listprogrammet Sommartoppen i åratal, med en stark faiblesse för Alma Cogan (en av hennes stora hittar, ”Tennessee Waltz”, döpte Pekka raskt om till ”Tennisvalsen”, fast oftast var han lite skojigare än så).

Detaljerna minns jag alltså inte så noga, men alltihop bottnar i att jag till frukost alltid drack choklad. Och inte vilken choklad som helst! Nej, Cloettas Ögon Kakao skulle det vara. De två stiliserade ögonen på paketet övervakade tillagningen: en rågad tesked kakaopulver, två teskedar strösocker, en slurk grädde rördes ihop till en gegga, över vilken man sedan hällde kokande vatten.
I vissa familjer värmde man mjölk som ersatte grädden och vattnet, men då riskerade man också skinn på koppen. Jag föredrog alltså grädde-och-vatten-varianten.

Det blev väldigt gott, fast ibland blev drycken lite lankig, eftersom den där geggan i sig var så god att den ibland åts upp innan den hann spädas med vatten.
Och uppenbarligen var vi många som slurpade i oss Ögon Kakao, eftersom någon marknadsförare på Mazetti kom på att bilda Hemliga Ögon Orden.

På medlemskortet står ett tillägg: Gäller endast om ägaren kan uppvisa medlemsnål också.
Det kan jag.
Den sitter på min gamla märkessköld som jag tillverkade själv av en bit grön sammet, överblivet tyg från en finklänning.

Nu undrar jag bara: finns det några fler medlemmar av Hemliga Ögon Orden där ute? Vad sägs om en reunion? Varm choklad och limpmacka föreslås som förtäring.
Det var ju faktiskt jättegott.
Men Ögon Kakao, den äkta, finns förstås inte längre. Antar jag.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym6:47 em

    Hej Häxan! Nu har du satt igång mina smaklökar. Jag kommer på mötet trots att jag varken har certifikat, diplom eller nål. Jag plankar helt enkelt! Och jag kommer att doppa limpan i chokladen trots att det anses vulgärt! Mums!

    Men du, senast förra året köpte jag ögon cacao. Bara att Cloetta har sålts till FAZER. Annars är det precis som på Pekka Langers tid. T.o.m. receptet som är skrivet på papperskartongen är identiskt! Och jag tror inte ens att kartongen har fått ny design.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:49 em

    Geggan, som du kallar det, hette chokladsmet hos oss, och det var sällan som första omgången blev till en dryck. Vi slevade i oss alltihop - jättegott! - och sedan var det bara för mor att blanda ihop en ny sats som tunnades ut av vatten för att vi skulle få något till mackorna.

    SvaraRadera
  3. Anonym3:03 em

    Pekka gjorde nog inte Sommartoppen, men däremot Svensktoppen några somrar på 70-talet.


    Se med Edra egna ögon att Ni får Mazettis ögon

    SvaraRadera
  4. Hej Skärvan - det var som katten, finns ögon kakao fortfarande? men mina frukostvanor har förstås ändrats lite sen 50-talet...
    Vad beträffar topplisteprogrammet så skrev jag Svensktoppen först, men ändrade - för vad hade Alma Cogan på en svensk lista att göra??? men jag har inte forskat närmare i saken, så jag vet inte vem som har rätt och vem som har fel.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag forskat lite. Och tänk så härligt det är att ha rätt!
    Så här ligger det till:
    "Hösten 1961 föddes "Tio-I-Topp" som den första topplistan för popmusik i Sveriges Radio. Den första programledaren var faktiskt Lill Lindfors. "Tio-I-Topp" följdes senare (sommaren 1962) av en variant som kallades "Sommartoppen". Där var Pekka Langer en mycket humoristisk och populär programledare."
    Och på SR:s sidor står också detta:
    "Pekka Langer reste runt i Sverige och lät publiken rösta fram veckans topplista med hjälp av mentometern, den legendariska trämaskinen som används än idag. Programmet hade sitt ursprung i Sveriges Radios listprogram Tio i Topp, som började sändas 1961."

    SvaraRadera
  6. Anonym9:53 fm

    Visst är det härligt att ha rätt.
    Googlar man med "Sommartoppen" dyker dagens "Sommartoppen" upp - ett program som i år firar 20-årsjubileum. Utan Pekka.

    SvaraRadera