söndag, juni 18, 2006

Balkongmiddag

Den rökta siken doftar sommar alldeles själv. Fisken skivar sig lätt under gaffeln, benen är få och lätta att peta bort.
Färskpotatisen är ganska snabbskrubbad. Det svåraste är att inte låta den koka för länge.

Såsen rör jag ihop av lätt creme fraiche, en slatt turkisk yoghurt, lite lättmjölk, en halv pressad citron, grovmalen svartpeppar och röda kaviarkorn.
Sallad.
Jordgubbar, plockade på Öland, efteråt.
Ut med allihop på balkongen.

Det smakar svenskt, det smakar juni, det smakar gott. Sonen, just hemkommen från Hultsfred, låter sig väl smaka efter fyra dagars hamburger- och kebabdiet.
Trädens grönska får salladen att se blek ut. Måsar dyker efter fisk ännu färskare än vår.
Svanfamiljen skymtar på håll. Kullen av ungar tycks ha krympt igen – är de bara fyra nu? Svårt att avgöra, avståndet är för stort.

Mina penséer ser ledsna ut trots omvårdnad. Kanske har de blivit halvkokta i värmeböljan?
Pelargonierna har inte heller satt fart, i bästa fall gör de det så småningom. Men margueriten ser pigg ut, fast den är förstås ny.
Allt ihop sammantaget betyderi alla fall, att middag på balkongen är - i all enkelhet - en av sommarens höjdpunkter.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Mmmm.... jag känner smaken av färskpotatis...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Det är så härligt att äta ute. Bara att passa på så fort det är vackert väder. Förresten så finns det ju filtar så man kan hålla på en bit in på hösten med det där balkonglivet.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:52 em

    Ja, det är nästan så att man tror att världen sklall stanna bara för att det är fotboll på tv ^^

    SvaraRadera
  4. Anonym12:50 fm

    Så gott det låter och så somrigt. Stockholm i juni...Mmmmmm

    SvaraRadera
  5. Anonym5:56 em

    Satte några sättpotatis i en hink på balkongen i påskas. I fredags åt vi resultatet. Det var precis lagom kvällsmat för 2 personer. Vad vi hade till?? Bara smör och dill. Härligt med egen odling! Stor glädje även med liten balkong.

    SvaraRadera
  6. Och det jag saknar på min balkong i år är en eller ett par tomatplantor. Det blir visserligen världens dyraste tomater, men som dom brukar smaka! Fast den här sommaren får jag klara mig utan.
    Ett år hade jag faktiskt också ett potatiskok i en kruka... jättegott!

    SvaraRadera
  7. Anonym10:55 em

    ..har du sett pelargonutställnigen ute på Fjärilshuset i år?

    SvaraRadera
  8. Anonym12:21 fm

    jag försöker förgäves växa smultron och det går iofs ganska bra, men dagen innan de är klara kommer min 13-åriga vovve och äter upp dem - och sedan måste jag tvätta nosen på henne för den är full av jord....och samma sak med cocktailtomaterna som växer mot en solig vägg

    fast jag tycker egentligen det är ganska gulligt att hon plockar själv

    SvaraRadera
  9. Pelargonutställning - det kanske är en idé för en ledig sommardag! "Engelsk pelargon" hade min farmor, finns det fortf?
    Och en hund som plockar smultron tycker jag låter urcharmigt, men sur skulle jag nog bli ändå... jag kände förresten en hund som älskade vindruvor...

    SvaraRadera