fredag, maj 19, 2006

Jag - en avvikare

Två miljoner sexhundrafyrtiofem tusen.
Så många svenskar kan ju inte ha fel.
De tittade på melodifestivalssändningen i teve i går kväll. Med Carola.

Jag tillhör den grupp som gjorde annat. Men behövde ju bara kasta ett öga på morgontidningens förstasida för att konstatera, att visst körde hon med sin glittrande Kristus-symbol på armen.
Vilket alltså för mig framstår som direkt pinsamt.
Den brukar finnas på kyrkliga textilier bland annat, och där hör den väl hemma.
Vad har den symbolen i schlagervärldens europamästerskap att göra?

Nu har jag i alla fall med hjälp en ”riktig” teolog kollat vad det där märket betyder lite mera noggrant.
Här är förklaringen:
Carola har använt sig av de två första bokstäverna i namnet "Kristus"
enligt det grekiska alfabetet - bokstäverna X och P. Vill man läsa upp det högt uttalas det med ett mjukt ch-ljud, följt av ett r.
Hela ordet är "Christos", den smorde, vilket är en gammal kungatitel från det gammaltestamentliga Israel, sådär 1500-2000 f Kr.
X och P hoplagda på detta vis kallas "Kristusmonogrammet" och användningen av det hör till ett prästerligt, ja närmast högkyrkligt, "finlir".

Så långt teologens expertutlåtande.

Ska man då tro att Carolas ”utsmyckning” är en flirt med den grekiska publiken? Långsökt.
Eller är det en liten klackspark till det s k mångkulturella Sverige? Till stora delar av Europa som inte har Kristus i religionens huvudroll?
Och högkyrklig – det har hon väl ändå aldrig varit? Det är långt dit från Livets Ord.
Finns det en förklaring känner jag på mig att jag aldrig kommer att förstå den, hur den än ser ut.

Nu gick ju Sverige vidare. Och Carola tävlar i finalen. Med Kristus på armen. Antar jag.
Jag lovar att än en gång sälla mig till avvikarna och inte titta.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Va? Var det melodifestival igår? Haha, okej. Heja den som vinner. Typ. =)

    SvaraRadera
  2. här har du ytterligare en avvikare, jag bryr mej inte ens om hon sjunger uppspikad på ett kors

    SvaraRadera
  3. Anonym8:42 em

    Jag kollade inte heller på melodifestivalen. Jag agerade bartender tillsammans med min pojkvän, på hans farbrors 60års-kalas. Men vi kollade faktiskt på reprisen i söndags :D

    SvaraRadera