fredag, april 21, 2006

Ursäkta mig!

Det finns dagar när det är svårare än vanligt att kravla sig ur sängen, att ta sig igenom morgonritualen och så, till sist, komma till jobbet. Eller till något annat uppgjort möte.
I tid.
Vi är många som kan ha lite svårt med den saken, i alla fall ibland.

Då gäller det att ha en bra eller åtminstone hygglig ursäkt som förklarar den sena ankomsten. Är anledningen till försening dessutom lite originell känns det bättre. Eller hur?
Därför har jag nu samlat ihop några mer eller mindre slitna ursäkta-mig-för-att-jag-kommer-för-sent-fraser.

Vem vet, kanske just du behöver låna en av dem endera dagen?
Var så god och välj!

Jo, ursäkta mig för att jag kommer för sent men det beror på att
o jag var tvungen att ladda mobilen
o jag hittade inte glasögonen (de satt i pannan)
o jag hade inga rena trosor så jag fick skölja upp ett par och torka dom med hårtorken
o jag hittade inte bilnyckeln (den satt kvar i tändningslåset)
o jag tappade kontaktlinserna i morgonkaffet
o jag drack upp kontaktlinserna
o det fanns ingenstans ledig plats i cykelstället
o jag mosade klockradion med ett karateliknande slag när den började låta
o jag fick åka till akuten för jag fick plötsligt väldigt ont i handen
o jag har varit på min första lektion i karate
o jag var tvungen att byta till sommarluft i däcken
o alla klockor gick fel
o jag fick vända halvvägs för jag hade lämnat ögonmåttet hemma
o jag letade efter mitt sunda förnuft
fann det till slut
och insåg att jag var TVUNGEN att gå hit trots allt.

Ursäkta mig – men bättre sent än aldrig.
Och kom ihåg: det kan hända den bäste. Redan i morgon.
Eller hur?

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Eller så kan man använda följande (autentiska) exempel/ursäkt:

    När jag skulle öppna sovrumsdörren gick handtaget av. Och jag kom inte ut därifrån.

    Det har faktiskt hänt mig! *asg* Jag lyckades iofs ta mig ut därifrån (long story, don't ask), till sist - och komma i tid till jobbmötet. Men medan jag bråkade med dörren kunde jag mer än väl föreställa mig vad mina arbetskompisar, som vet hur morgontrött jag är, skulle tänka om en sådan förklaring... *fniss*

    SvaraRadera
  2. Anonym6:51 em

    Enligt mig är det bästa ursäktet att man försov sig :) Brukar funka, i alla fall för mig.

    SvaraRadera
  3. Anonym9:35 fm

    - Jag fick en jävla skitväckarklocka i julklapp i plast, och omedelbart pillade min lillebror sönder den. Sen trillade visarna av, och den började ringa när som helst. Men eftersom jag inte har någon annan väckarklocka använder jag den ändå. Ibloand kommer jag i tid, ibland inte. Jag är helt slut, för ofta ringer den flera gånger per natt.
    Jag har skrivit till fabrikanten, som naturligtvis inte svarar och jag har skrivit till allmänna reklamationsnämnden, men jag vet inte om den finns fortfarande för de svarar inte heller. har skrivit flera gånger.

    Jag säger bara det, köp alrig en väckarklocka i plast.
    Och nu kan ni ändå vara jävligt glada att jag är här!

    SvaraRadera