torsdag, mars 23, 2006

TV-fri?

Leena Palmgren på Gotland har ingen tv.
Hon slutade betala mottagaravgiften i samband med övergången till digitala sändningar, och anledningen var ekonomisk.
Leena kom fram till att inköp av en digitalbox tillsammans med licenspengarna blev en alltför hög kostnad. I stället skulle Lena satsa sina pengar på att vårda sitt hus, bland annat.
Jag blir ”bekant” med Leena i radions morgonprogram. Precis som hon tillhör jag de trogna P1-lyssnarna i morgonväkten.

Nu berättar den tv-befriade hur hon ägnar sig åt att måla tavlor. Spinnrocken står framme. Hon har planterat nya äppelträd. Det händer att man spelar sällskapsspel i familjen. Och inte saknar hon sin tv, tvärtom – Leena ser tillbaka på många ”förlorade” timmar och nämner som exempel hur hon brukade sitta och titta på Paradise Hotel, och hur hon dessutom inte sällan slumrade till i tv-fåtöljen medan program som hon kallar ”kollijox” sändes. Inte utan att jag blir lite imponerad, speciellt som jag själv har hamnat i en tv-period och tittar på både stort och smått, mer än på länge – tv:n konkurrerar ju med bloggandet, bland annat...

Men just som jag, lite motvilligt, känner mig imponerad av Leena Palmgrens självständiga ståndpunktstagande kommer dödsstöten.
För om det är något lockande som sänds knallar Leena in till grannen.
Där finns både apparat och digitalbox.
Gratis, så att säga.
Så kan man också kalla sig självständig och tv-fri.

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar