torsdag, oktober 13, 2005

En stor förlust för Venedig - och oss

Här skrev jag tidigare i dag om Donna Leon.
Trodde att hon dött.
Det stod så i Svenska Dagbladet.
Men nu när jag hade lite mer tid och skulle läsa artikeln ordentligt är den borta.
Fråga till svd:s webmaster om varför artikeln försvunnit gav nyss detta svar:

Donna Leon lever. Uppgiften i Cordelia Edvardsons kolumn i att deckarförfattaren Donna Leon skulle vara död är felaktig. SvD beklagar detta misstag.
Den 63-åriga amerikanskan Donna Leon är bosatt i Venedig där hennes böcker också utspelar sig med kommissarie Brunetti som huvudperson. Åtta böcker finns på svenska. Den senaste, "Dödlig dos", kom ut i augusti på Forum förlag. Donna Leon är framgångsrik i många länder utanför Italien, men finns inte översatt till italienska – möjligen beroende på att hon i sina böcker är mycket kritisk till det italienska rättsväsendet och därför vill förbli relativt anonym i sitt nuvarande hemland.


Jag kan bara instämma i beklagandet.
Samt glädja mig åt att få träffa kommissarie Brunetti igen, i nya sammanhang.

6 kommentarer:

  1. Anonym12:56 em

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:56 em

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Anonym1:11 em

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Jag läste det och trodde också att hon var död, tur att hon inte var det.

    SvaraRadera
  5. Anonym6:48 em

    så fruktansvärt att publicera någonting av denna kaliber...säkra källor kan man fundera över både en och två gånger...

    SvaraRadera
  6. Anonym10:54 em

    Hur kunde Svenska Dagbladet ha såååå fel? Kanske bra att jag läser andra dagstidningar oxå. Bra att det kanske blir fler Brunetti-skildringar från Venedig och vi slipper sörja Donna Leon "just yet".

    Väninnan från utlandet, alias Maud.
    Stor kram

    SvaraRadera