söndag, september 11, 2005

Vem behöver tidsfördriv?

Jag har en last.
Ja i själva verket har jag nog flera, men nu tänkte jag speciellt på en.
Jag fastnar på spel på nätet.
Det finns ett som jag nu ägnat mig åt alldeles gruvligt länge.
Det heter Fowl Words och om du är ordmänniska men inte har obegränsat med tid vill jag allvarligt varna för att klicka på den där länken.

Fowl Words är nämligen beroendeframkallande. Det går ut på att på tid göra så många ord som möjligt av sju bokstäver som kommer upp. Spelet är på engelska, men det har jag bara tagit som en liten ursäkt – kanske lär man sig en eller annan ny glosa på köpet?
Sanningen är den att man ibland knackar in ord man aldrig hört, får dem godkända – och nöjer sig med det. Aldrig blir det av att man går till ordboken och kollar vad man egentligen skrivit.

Nu för tiden har jag bestämt (alldeles själv!) att jag bara får köra en enda omgång per dag. Det är illa nog, men när jag var som mest begeistrad kunde jag starta på nytt och på nytt igen, medan klockan bara gick.
Fortfarande är det tyvärr kul att klättra upp på allt svårare nivåer. Men det händer faktiskt att jag enstaka dagar lyckas avstå helt och hållet. Då är jag riktigt stolt – vilken karaktär man ändå besitter, va?!

Det som är riktigt skrämmande är dock bakåtperspektivet.
Om jag inte hade suttit där med mina bokstäver och jagat engelska ord i högsta tävlingsfart – vad hade jag då kunnat uträtta?
Jag skulle ha kunnat städa så att lägenheten vore om inte dammfri så i alla fall väldigt mycket mindre dammig.
Jag skulle ha kunnat sticka en eller annan tröja.
Jag skulle ha hunnit med mängder av hälsofrämjande motionspass.
Jag skulle ha kunnat röja i klädkammaren.
Jag skulle ha kunnat rensa i källarförrådet.
Jag skulle rent av ha kunnat baka lite.
Jag skulle ha kunnat gå på mängder med filmer på bio.
Jag skulle ha kunnat stryka det där berget med ren tvätt som aldrig blir struket.

Den här uppräkningen skulle helt enkelt kunna bli hur lång som helst, för det är väldigt mycket som jag inte har gjort. Bara suttit vid datorn, till ingen nytta.
För vem behöver egentligen tidsfördriv?
Men nu ska jag inte skriva mer, för jag måste försöka hinna med en Sudoku.
Finns också på nätet.
Och är beroendeframkallande.
Om jag nu inte ägnade mig åt Sudoku skulle jag kunna…

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Som sagt - den där listan hade du ändå inte gjort eftersom det finns sudoku eller nian eller nåt annan - jag vet - är likadan

    SvaraRadera
  2. jag som varken har provat det ena eller det andra, eller har massor av oanvänd tid slår till på båda..

    om jag inte hörs av på bloggen på länge så beror det nog på att jag konsumerats av siffror och bokstäver..

    SvaraRadera
  3. Fy! Det där verkar farligt!! Själv är jag beroende av... *hrm* Spindelharpan... *rodnar*

    SvaraRadera