torsdag, september 08, 2005

Gladiolus - en problemblomma

Det är gladiolustider.
Buntar i mängder av färger på alla salutorg, i snabbköpets plasthinkar och i fina blomsteraffären. Nästan omöjliga att motstå, eller hur?
Men det finns två problem med gladiolus.

Det första är att man aldrig har någon vas som passar, en vas som är hög nog.
Det andra är att de inte slår ut så där som man tänkte sig när man betalade för dem.
Problem nummer ett kan naturligtvis lösas genom ett litet inköp – det tråkiga med den saken är att man då genererar ett nytt problem: i vilket skåp ska denna jättevas stå när det inte är gladiolussäsong?

Problem nummer två har jag en lösning på som jag härmed glatt och villigt delar med alla andra gladiolusens vänner.
För att få blommorna att slå ut snyggt och prydligt hela vägen upp får man offra de allra översta knopparna.
Nyp av två eller tre knoppar i toppen direkt när du kommer hem med buketten, så kommer resten att slå ut.
Jag har inte den blekaste aning om varför det är på det viset, och inte vet jag vem som kommit på det heller - men det funkar!
Prova!

Copyright Klimakteriehäxan

1 kommentar:

  1. Vas har jag en kanonbra - två förresten - men jag har försökt odla dom jäklarna själv, och det blir högst 25% av lökarna som blir något med. Alltså onödigt att försöka mer. Så min fina vas får stå tom. Den är så snygg så den är en dekoration i sig själv...

    SvaraRadera