söndag, augusti 28, 2005

Sudoku - årets superhit!

Sudoku slog verkligen.
Tror knappt jag känner någon som inte provat – och de flesta verkar ha fastnat. Jag också. Under semestern slogs vi nästan om tidningarna för att hinna först, inte till de heta, världsomvälvande nyheterna, utan till sudokun. Men en vanlig vardagsmorgon är det så gott som omöjligt att sätta sig ner och klura ut lösningen. Eftersom jag gärna ligger kvar i sängen så länge det går räcker inte tiden till. Fast så här på söndagen finns det utrymme, både för ett vanligt korsord och en sudoku. Eller flera…

Det finns uppenbarligen väldigt olika svårighetsgrader, liksom väldigt olika teorier när det gäller hur man bäst angriper ett nytt sudoku-problem. Det finns redan en uppsjö böcker på svenska för den som blivit riktigt fanatisk.
Som tur är är det lätt att hitta nya att lösa! Vilket utbud! Här några källor att ösa ur:
I Dagens Nyheter, Aftonbladet, Sydsvenskan och Nya Wermlandstidningen vet jag att det puliceras en ny sudoku varje dag, i respektive papperstidningar.
På expressen.se kan man köpa ett eget sudoku-program för 30 kronor.

Och så finns det alldeles gratis ställen på nätet där utbudet är outtömligt. Jag brukar hålla till på två:
Spelsajten Miniclip.com har ett program i tre nivåer (med tidtagning!), och Svenska Dagbladet har ett lite annorlunda system. På SvD kan man numera välja mellan fyra olika svårighetsgrader (hoppa över de lätta, de är alldeles för enkla!)

Det finns ju en fördel med nätvarianterna: har man skrivit fel några gånger och suddat lika många gånger kan tidningspapperet bli lite slitet… medan nätvarianterna är outslitliga, och ibland får man till och med hjälp att hitta felet (om man nu skulle RÅKA göra fel någon enstaka gång).
Här hittar du en variant på nätet:
http://www.miniclip.com/sudoku/sudoku.htm
Här en annan:
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_9859362.asp
Och så här skrev jag i början på sommaren om fenomenet:
Mitt i nian - och sen sudoku
Bara att klura vidare!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym10:04 fm

    Sudoku - det här är jag lyckligt ovetande om vad det är... Jag ska strax ge mig ut på nätet för att kolla upp vad som döljer sig bakom ordet.
    /Mia

    SvaraRadera
  2. Anonym4:34 em

    Håller med Mia,,, har ingen aning om vad detta är,,,,ätbart eller?

    SvaraRadera
  3. Åh, då har ni något att se fram emot! (Läste ni min gamla text fick ni i alla fall lite kläm på vad det handlade om). Men en varning är på sin plats: det kan gå åt hur mycket tid som helst... i alla fall om man har bristande självdisciplin...

    SvaraRadera
  4. Anonym8:56 em

    Nu har jag kollat och fått kläm på det,, men nej, ingenting för mej,, däremot älskar jag att spela Mah Jong!

    SvaraRadera
  5. Jag är redan helsåld

    SvaraRadera
  6. Ja du Cornelia hur ska vi få tiden att räcka - till nian, till korsord och till sudoku? Man måste ju laga mat ibland också, och sova, och jobba... förr i världen la jag pussel men det var evigheter sen, annars var det också rejält tidsfördrivande. Och kul. Fast krävde bra belysning, när bitarna var många och nästan lika :-))

    SvaraRadera