lördag, juli 16, 2005

Snart är det jul!

Det är den 16 juli i dag. Det barkar mot jul.
Bara en äkta pessimist skulle väl påpeka detta så här års.
Men nu är det faktiskt alldeles tvärtom.
För det finns ju optimister. Och så finns det Optimister. En representant för den senare kategorin annonserar nämligen i dagens DN.
Under rubriken ”Hus och trädgård” faller mina ögon på kategorin ”Julartiklar säljes”.

Jo, minsann – du kan kolla själv, sidan 15 i kulturdelen.
Och vad erbjuds man då att köpa?
Jo en splitter ny adventslåda i gulmetall, för fyra ljus. Pris 25 kronor. Behöver jag tillägga att detta är den enda annonsen i kategorin julartiklar?
Nu skulle jag ju kunna skriva telefonnumret till säljaren också – ljusstaken kan köpas på eftermiddags- och kvällstid – men hugade köpare har säkert redan sett annonsen.

Dock kan jag inte hindra min hjärna från att leka med bakgrunden till detta gentila erbjudande. Hur kommer man på, mitt i den varmaste och vackraste sommaren, att man råkar ha en adventsstake för mycket? Och hur får man tanken att någon rent av ska slå till och köpa den, fortfarande mitt i sommaren med alla julprylarna ordentligt undanstuvade i vind- och källarutrymmen?

Så var det det här med priset. 25 kronor. Inte dyrt, det menar jag inte.
Men kan det verkligen löna sig, jag menar, är det värt besväret? Småannonserna är gratis för närvarande, så visst hägrar väl förtjänsten på 25 spänn.
Vad får man för 25 kronor, om man lyckas sälja sin ljusstake? Tja, tre liter mjölk. Fyra kilo potatis.
Säljaren måste vara akut superluspank.

Kanske skulle man ringa och fråga om den redan är såld. Och slå till om den finns kvar.
Som en ren välgörenhetsåtgärd.
Så kunde man samtidigt passa på och önska en riktigt god jul.

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar