fredag, juli 22, 2005

På lätta fötter - i sittskor

Skorea.
Ett sådant vackert ord!
Tänk att bara sex små bokstäver kan väcka så många känslor och associationer och minnen.
Och nu var det dags igen. Högtid för skovänner.

Ni skulle se Årets Kap. Tyvärr har jag inte lärt mig hur man lägger in bilder här, hade jag det skulle ni få en Skönhetsupplevelse Av Rang.
Jag har köpt ett par helt vansinniga dojor.
Svindlande höga klackar. Svart mocka. Vassa tår.
Och så strass strött över hela ovanlädret.
Vristrem och liten graciös hälkappa.

Inte kommer jag att kunna gå långt med dem. För mig blir det nog typiska sittskor, helt enkelt – det har hänt förr.
Det här är skor för En Stjärna. Lill-Babs har alltid sådana. Tina Turner dansar i sina. Madonna är akrobatisk på klackar. Fruntimmer i Riga promenerar obehindrat på kullerstensgator i sina, det förundrades jag över när jag var där i våras (Om klackar och sippor, skrev jag då). En och annan tjusig tjej smattrar fram på likadana styltor på Stockholms gator.
Och nu kommer jag, håll i er!
För nog har jag haft högklackat förr.
Men aldrig SÅ höga.
Nog har jag köpt jättesnygga skor förr, fast aldrig med glitter på.

De här är salivframkallande. Att sätta tårna i dem är lustfyllt, åtminstone de första minuterna… Jag ska flyga fram på lätta fötter!
Två hundra spänn på rean.
Visst är det jättebilligt för så mycket njutning?
Är det konstigt att man gillar skorea?
Bara sex små bokstäver.
Ett sådant vackert ord!

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Härligt, en till som har sittskor. Har du även ståkjol? Det har jag...

    SvaraRadera
  2. ...jodå... och ett och annat som man helst inte bör andas i - en nysning är otänkbar... :-))
    Men skorna skulle man kunna ha på nån synlig hylla!

    SvaraRadera